Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Volendam
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
De Nederlandse vlag in de internationale zeevaart stond voor degelijkheid, goed onderhoud, schoon, en vooral kwaliteit en kennis van zaken. Helaas gaat dit na het verruimen van bemanningseisen achteruit. Met het nog meer verruimen van de nationaliteitseis op Nederlandse schepen wordt het gemakkelijk om niet meer te kiezen voor Nederlandse officieren maar goedkopere uit andere landen. Hierdoor verdwijnt er wederom kennis en een mooi beroep uit Nederland. Samen met de boeren en vissers oftewel alles wat Nederland heeft grootgemaakt en op de wereldkaart heeft gezet wordt weggevaagd. Hiermee verdwijnt niet alleen kennis op zee maar ook in de bagger, geen aanwas meer van loodsen voor Nederlandse havens en Noordzee, stevedores en havenbedrijven. Met andere woorden wordt Nederland afhankelijk van buitenlandse kennis, arbeid en producten. Ook onze droge voeten worden binnenkort nat of afhankelijk van kennis uit buitenland want een hoop gemalen en voorzieningen komen voort uit zeevaartkundige en technische kennis. Windmolen parken en dergelijk voor onze kust maar straks geen Nederlandse verkeersbegleiders meer want ook deze bestaan voor groot deel uit ex zeevarenden die de buitenlandse goedkopere officieren door de windmolens moeten begeleiden. ( waarbij gezegd moet worden dat communicatie bij deze officieren zeer beperkt is door ofwel gebrekkig Engels of geen reactie überhaupt of het veel voorkomende f….y.. wordt dan de standaard)
De Nederlandse zeevarende wordt al genoeg uitgebuit ( verhoging pensioenleeftijd, verdwijnen zeedagen aftrek enz.) in andere landen betalen meeste zeevarenden geen belasting wat ze voor reders goedkoper maakt en ook makkelijk ontslag te geven echter pensioenleeftijden in deze landen liggen ook een stuk lager. Ook worden in heeel veel landen hun eigen nationaliteitseis (cabotage) juist nog verstevigd. Ben dus tegen versoepeling van de nationaliteitseis .