Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Gouda
Datum 4 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,

Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c
van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.

Een afschaffing van deze eis, zal de moordende concurrentie tussen een Nederlandse gecontracteerde werknemer en de buitenlandse gecontracteerde alleen maar verslechteren.
Waar wij een nuttig bijdrage leveren aan de Nederlandse staat, zullen andere buitenlandse gecontracteerde werknemer dat niet doen. Ze betalen tenslotte in vele gevallen geen/zeer weinig belasting. Ergo deze wetswijziging komt geen arbeider/overheid ten goeden.
Elke voordeel uit deze wetswijziging is voor de werkgever/eigenaren/aandeelhouders/banken, maar op korte termijn.
Bij dit verlies van kennis en de morale klap aan de bemanning, zal de reder meer kosten aan overzicht van de schepen, minder kennis zal ook resulteren in mogelijk meer verlies in operationele activiteiten, dus minder vaardagen per jaar.

Ook de doorstroming van de maritieme sector in Nederland zal opdrogen, wie zal er nog in een haven werk al is er geen verbinding of kennis mee, dit kan ook toegepast worden op rederijen.

Deze wetswijziging zal het begin voor het einde van de Nederlandse bemanning aan boord.
De enige die hier profijt van zullen hebben zijn partijen(reders) die altijd teveel betalen aan alles in hun opinie.
Menig ander partij gaat er op achteruit(belastingplichtige in Nederland).