Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Noordzee loods Henricus Eijkenaar
Plaats Wytgaard
Datum 21 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Over het algemeen kan ik wel instemmen met de modernisering met uitzondering van art. 18 lid 1 sub c
Al jaren vechten we tegen verdringing van Nederlandse zeevarende door niet EU (goedkope) zeevarende waar de reders natuurlijk voorstander van zijn. Enige tijd geleden heeft die strijd geleid tot een compromis in de vorm van een commissie die de aanvragen voor het varen met niet EU zeevarende goed moest keuren. Tot op heden werkt dat enigszins en is daardoor de werkgelegenheid voor Nederlandse zeevarende enigszins gewaarborgd maar nu wil met dat alsnog gaan omzeilen met art. 18 lid 1 sub c .
Daar de commissie geheel omzeilt wordt en de beoordeling bij iemand komt te liggen die geen verstand heeft van scheepvaart en, zoals het lijkt, ook geen beschermer is van de Nederlandse werkgelegenheid is dat dus een verwerpelijk idee en gaat veel verder want als de reders niet enigszins gedwongen worden met Nederlandse kapiteins te varen zullen er ook geen jongere meer zijn die willen gaan varen met vergaande gevolgen want dan hebben we straks ook geen nieuwe zeeloodsen meer en maritiem personeel voor de havenbedrijven wat nu al een moeilijk iets is.
Ook is een kapitein een vertegenwoordiger van de flaggenstaat waaronder het schip vaart en er wordt nu dus aangestuurd op een willekeur die de Nederlandse staat gaan vertegenwoordigen, onacceptabel.
Ik vindt dan ook dat art. 18 lid 1 sub c er uit verwijderd moet worden en het ministerie juist voor meer werkgelegenheid zou moeten zorgen voor Nederlandse zeevarende dan het te grabbel te gooien.