Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Hoogeveen |
Datum | 7 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,
Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Ik ben van meening dat de de bescherming van nederladnse werk gelegenheid gewaarborgd moet blijven, de regelgeving van hoe kapteins van buiten de EU kunnen aanmonsteren aan boord van nederladnse schepen moet ongeweizigt blijven.
Kennis en ervaring eisen van de bemmaning mag niet versoepeld worden, veilighed van mensen en ook natuur kan wanneer de eisen lager worden gevaar lopen
Keuring eisen mogen wel wat versoepeld worden zeker met betrekking tot gehoor en gewicht
Mijn ervaring met bemanings leden buiten EU is dat de communicatie slecht is en dat hun nautische kennis lager is dat die van de gemiddelde EU land.
wanneer er makkelijk mensen van buiten de EU een kaptein kunnen worden op nederlandse schepen kan dit werk gelegenheid voor nederlandse stuurlieden nadelig beinvloeden.
Ook heeft de kaptein minder binding met de vlaggen staat, een russische bemaning op een nederlands schip is meer geneigt om zich tot de russische nationalisme te keren.
Met vriendelijke groet,
Harold Wijbenga
Chief officer