Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Tarbit Tankers Services BV (Dhr. A van der Linde)
Plaats Zoetermeer
Datum 25 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ik vind het ronduit belachelijk als de rang van Kapitein op een Nederlandse vlag schip, zonder verdere toetsing, toegankelijk word gemaakt voor alle nationaliteiten.Met alle voordelen voor werkgevers is de Nederlandse vlag al een relatief zeer goedkope vlag geworden.Ik vaar zelf bij een bedrijf met 18 schepen, waarvan 16 schepen onder de Nederlandse vlag en 2 schepen onder de Zweedse vlag.(Tarbit Tankers Services BV) Eigenaar is een Zweeds bedrijf. De reden dat dit Zweedse bedrijf maar 2 schepen onder Zweedse vlag heeft, is de flexibiliteit en financieel aantrekkelijke voorwaarden van de Nederlandse vlag.Dit is mij meerdere malen medegedeeld door de eigenaar. Hij deelde mij ook mede, dat als er een tweede Zweeds register(net als Noorwegen) zou komen met aantrekkelijke voorwaarden, dat hij niet zou schromen de vloot onder dit tweede Zweeds register onder te brengen. Uiteindelijk worden alle overwegingen door (begrijpelijk)financieel gewin bepaald. Zonder toetsing een willekeurige nationaliteit voor Kapiteins toetstaan is uiteraard koren op de molen voor de reder. Dat hier de werkgelegenheid voor de Nederlandse zeevarende nog verder onder druk komt te staan, moge duidelijk zijn.. Als de eindrangen beschikbaar komen voor ongeacht welke nationaliteit dan is dat de doodsteek voor de Nederlandse zeevarende die deze rang nog niet bereikt hebben. Maar weinig Nederlandse zeevarenden zullen nog doorgroeien naar de rang van Kapitein, daar er veel goedkopere alternatieven zijn.Deze trend was voor deze voorgenomen maatregel al duidelijk zichtbaar.Bij het bedrijf waar ik werk wordt al vele jaren geen Nederlands personeel aangenomen, ondanks ruim aanbod. Het is verworden tot een sterfhuis constructie, waar personeel met een vast dienstverband zijn tijd waarschijnlijk kan uitzitten. Door alle barrières voor nationaliteits-eisen weg te nemen, wordt de werkgever een vrijbief gegeven om de goedkoopste optie aan te nemen. Dit zal zeker niet de Nederlandse zeevarende zijn.Waarom niet gewoon vragen aan de werkgevers wat zij willen en hun de wetten laten schrijven, scheelt een hoop werk voor de overheids instanties en de Zeevaart opleidingen kunnen ook meteen opgedoekt worden.(win-win?)
Van enige steun aan de zeevarende is al lang geen sprake meer en het vertrouwen in de politiek is ook al jaren zoek.
Het nemen van zulke maatregelen zal zeker geen bijdrage zijn aan hernieuwd vertrouwen.