Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | gepensioneerd vakbondsbestuurder (A.L. Verhoef) |
---|---|
Plaats | Gorinchem |
Datum | 6 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
L.S.,
Hierbij mijn opmerkingen met betrekking tot het ontwerp van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen. Mijn bezwaar tegen deze wet richt zich met name op artikel 18 lid 1 sub c . Ik verzoek u dit artikel in te trekken.
Het doel van de modernisering van de wetgeving is de veiligheid van Nederlandse zeeschepen en een veilige scheepvaart (verder) te bevorderen alsmede het welzijn van zeevarenden aan boord te waarborgen. Met het toevoegen van het voorgenoemde artikel wordt dit doel niet gebaat, integendeel, het schiet zijn doel volledig voorbij.
De gezagvoerder is behalve vertegenwoordiger van de reder ook vertegenwoordiger van de Nederlandse overheid in het buitenland. Hij vervult functies als vertegenwoordiger van het openbaar gezag. Hij is ambtenaar van de burgerlijke stand, notaris, hulpofficier van justitie, (lagere) rechter etc. Grondwettelijk zijn de hiervoor genoemde functies voorbehouden aan Nederlanders, hetgeen er toe heeft geleid dat is bepaald dat op Nederlandse schepen alleen Nederlandse onderdanen als gezagvoerder in dienst mogen zijn.
In het onderhavige wetsvoorstel wordt geen rechtvaardiging of uitleg van het hiervoor genoemde wetsvoorstel gegeven. Er ontbreekt dat voor de uitoefening van de genoemde functies sprake moet zijn van een gedegen kennis van de toepasselijke Nederlandse wetgeving. Ook moet de gezagvoerder daartoe beschikken over een vloeiende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift.
Er wordt niet gerept over het bevorderen en beschermen van de werkgelegenheid op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het lijkt er op dat het in de jaren 60 ingezette Nederlandse overheidsbeleid, het steeds verder verlagen van de aan zeevarenden gestelde eisen, wordt voortgezet. Hiermede is de Nederlandse vlag zo langzamerhand verworden tot een schaamlap voor de overheid. Met recht een vlag op een modderschuit.
Tenslotte nog een enkel woord over de maritieme sector. Degenen die ooit als gezagvoerder of officier op de Nederlandse Koopvaardij hebben gevaren worden aan wal geroemd over hun kennis, vaardigheden en arbeidsinzet. Daarvoor hoef je alleen maar in de sector om je heen te kijken, bij havenbedrijven, loodswezen, reddingsinstituten etc.
In het voorgaande heb ik mij ter wille van de duidelijkheid beperkt tot enkele meest relevante opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
A.L.Verhoef (voormalig bestuurder van de Federatie van Werknemers in de Zeevaart)