Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Woerden |
Datum | 21 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Als zelf zeevarenden zou ik niet willen dat reders zonder vergunning kunnen varen met niet-Europese kapiteins. Omdat dit een aanval is op Nederlandse werkgelegenheid.
Dit omdat door deze wetswijziging de volgende punten in mijn optiek worden aangetast:
- Werkgelegenheid voor Nederlandse zeevarenden.
- Doorgroeimogelijkheden voor zeevarenden die op dit moment in lagere rang zitten en tzt door kunnen groeien tot kapitein.
- Concurrentie op arbeidsvoorwaarden, omdat rederijen goedkoper personeel kunnen winnen in landen zoals de Filipijnen, Indonesië of oost-Europa.
- Kwaliteit (gezag/onderhoud) aan boord van schepen, zal minder worden gehandhaafd omdat de kwaliteit van scholing van ander niveau is.
Verder lijkt het mij dat de minister het belang van de Nederlandse zeevarenden niet onder moet doen, op de Nederlandse vloot varen op het moment al vele officieren en kapiteins van buiten de EU dus in mijn optiek blokkeert de huidige regelgeving reders niet om personeel van buiten de EU aan te nemen, maar zou de nieuwe wetgeving het wel makkelijker maken om met gemak met nog minder Nederlands personeel te varen waardoor de wezenlijke band zou verdwijnen tussen vlag schip, nationaliteit reder en nationaliteiten van bemanning.