Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Helder |
Datum | 1 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c
van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Ik vind dat geen goede ontwikkeling voor de (toekomstige) Nederlandse zeevarenden
Momenteel moeten kapiteins aan boord van Nederlands gevlagde zeeschepen Europees zijn. Kunnen zij geen geschikte kapitein vinden? Dan vragen zij een vergunning aan bij een commissie waar onder anderen Nautilus/FNV Waterbouw onderdeel van is. Deze commissie beoordeelt of het daadwerkelijk nodig is iemand uit een lage lonen land in dienst te nemen. Dankzij deze barriere hebben werkgevers geen vrij spel, zodat de werkgelegenheid voor Nederlandse zeevarenden blijft bestaan, dat stagiaires een plek krijgen en dat ze kunnen doorgroeien.
Dit is ook van belang om de kennis in maritieme sector voor Nederland te behouden.
Met vriendelijke groet,
Albert de Boer
Hoofdwerktuigkundige