Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | John T Essberger bv (Dhr W Bergsma) |
---|---|
Plaats | West-Terschelling |
Datum | 5 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,
Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Mijns inziens komt het nieuwe wetsvoorstel de werkgelegenheid voor Nederlandse zeevarenden niet ten goede. Zelf ben ik werkzaam bij John T Essberger, varend onder Nederlandse vlag. Het bedrijf is ook hier bezig alle Nederlanders eruit te werken. Uiteindelijk zullen wij allemaal het veld moeten ruimen voor de goedkopere bemanning uit niet-Europese landen. Nederlandse stagiaires worden niet meer aangenomen terwijl de zeevaartscholen nog steeds vol zitten. Een plekje voor hun wordt steeds moeilijker te vinden.
Laten wij dit proces nou niet bespoedigen door de weinige regels die er nog zijn met betrekking tot Europese kapiteins nu ook nog overboord te gooien.
Het resultaat zal uiteindelijk zijn dat er nog wat schepen onder Nederlandse vlag varen, maar allemaal bemand door Chinezen en Russen omdat die uiteindelijk goedkoper zijn. Voor mijn werkgever zal het goedkoper worden om een buitenlandse kapitein aan te nemen ipv stuurlui door te laten promoveren.
De werkgelegenheid voor de Nederlandse zeevarenden zal nog verder afnemen dan nu al het geval is.
Hoogachtend,
Walter Bergsma
1e stuurman John T Essberger