Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Vlissingen |
Datum | 26 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ik protesteer tegen de vernieuwing van 'art. 18 lid 1 sub C' waarin de nationaliteitseis van de kapitein wordt verruimd. Het is mijns inziens niet nodig deze eis te verruimen en hier in mee te gaan met de reders. De bewoording zoals nu in de wet voldoet nog steeds.
De huidige wereldsituatie geeft aan het van nationaal belang is de Nederlandse vlag onder Nederland danwel Nederlands belang te houden. Als voorbeelden noem ik de situatie tussen Rusland en Oekraine maar ook bijvoorbeeld in China richting Taiwan. Een groot contigent Chinese kapiteins zullen nooit de Nederlandse belangen mogen behartigen zoals wij die voor ogen hebben, waar ze ook voor tekenen.
Verder heeft het een juist effect op de werkgelegenheid, juiste betaling voor de Nederlandse zeevarenden plus het gehele maritieme cluster. De rijkdom van Nederland komt grotendeels voort uit de (maritieme) handel en de zeevarenden staan daar als basis aan. Denk aan loodsen, agentschappen, havendiensten etc , en zeker ook op het gebied van de marine. De marine zoekt juist nu ook aansluiting met de koopvaardij.
Ook voor het onderwijs zal het grote gevolgen hebben, met name op de lange termijn.
Het verder uithollen van de nationaliteitseis van de kapitein zorgt er voor dat er een uiteindelijk onomkeerbare degradatie van de Maritiem Nederland want dan zullen uiteindelijk Nederlandse zeevarenden niet meer nodig zijn/gewild zijn.
Ik vraag u dan ook dit artikel niet aan te passen.