Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eerbeek
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ik vind het een hele slechte zaak, dat de Nederlandse zeevarenden aan boord van NL-vlag schepen vervangen kunnen worden door " goedkopere" niet EU medewerkers. Ik vind dat Nederland ook voor de Nederlandse zeevarenden de belasting regeling moet veranderen zoals zoveel EU landen dat hebben. Het mag niet zo zijn dat een Nederlander aan boord inkomstenbelasting moet betalen, terwijl diverse EU-landen de regel hebben, dat hun zeevarenden aan boord geen belasting betalen en alleen betalen wanneer ze thuis met verlof zijn. Als Nederland die maatregel ook gaat hanteren wordt het voor de reders een stuk interessanter om met Nederlandse zeevarenden te blijven varen en kunnen de Nederlandse zeevarenden blijven concurreren met niet EU-zeevarenden.
Met de huidige regelgeving en verdere toekomstige geplande versoepelingen voorzie ik, dat de Nederlandse zeevarenden aan het uitsterven zijn puur om het feit dat we te duur zijn en economisch onaantrekkelijk zijn voor de reders.
Ik ben dus TEGEN verdere versoepelingen die momenteel voorgesteld worden om met goedkopere niet EU kapiteins te mogen varen.
Een nadeel van het tegen stemmen kan zijn dat reders de schepen gaan uitvlaggen, waardoor veel werkgelegenheid in Nederland verloren gaat.
Ik zie dit bij mijn huidige Duitse werkgever John T. Essberger precies hetzelfde gebeuren. Als er een NL-vlag schip verkocht wordt, zijn de EU officieren overbodig voor de NL vlag en worden volgens gemaakte afspraken ontslagen. Nieuwbouw en overname van rederijen wordt gepleegd echter al die schepen gaan met de Madeira vlag varen en krijgen absoluut geen NL-vlag.
De EU zeevarenden kunnen eventueel een nieuw contract tekenen voor de Madeira vlag, maar dan leveren we ongeveer 40% aan gage in doordat we dan zelf voor de belasting en sociale premies moeten gaan betalen. Verder ook je eigen pensioen regelen, waardoor er een pensioen breuk komt, doordat we niet met het huidige pensioenfonds voor de koopvaardij verder mogen onder buitenlandse vlag.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk ben geweest en vrees het ergste voor de NL zeevarenden.

Mvg A.J.A. Linthorst