Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Martijn Gerssen
Plaats Rhoon
Datum 7 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Bij deze wil ik bezwaar maken tegen art. 18 lid 1 sub c , waardoor buitenlandse zeevarenden zonder toetsing als kapitein zouden kunnen dienen op Nederlandse schepen. Het belangrijk voor de werkgelegenheid in de sector dat het doel om Kapitein te worden haalbaar blijft voor Nederlandse zeevarenden. Als er geen drempel meer is voor buitenlandse kapiteins, dan wordt dit doel moeilijker haalbaar, en dat zal zijn uitwerking hebben op de aantrekkelijkheid van de sector. Het salaris van de Nederlandse zeevarende staat al onder druk door de internationale concurrentie. Het uitzicht op goede promotie kansen en een interessante functie is dan ook belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de sector voor werknemers. Het valt bovendien niet uit te sluiten dat werkgevers fdoor deze regel wijziging minder p et opleiden van personeel zullen inzetten, aangezien zij buitenlands personeel makkelijker zullen kunnen inzetten.
Voldoende aanwas van personeel is belangrijk voorde sector, niet alleen direct om voldoende varend personeel te vinden, maar ook indirect om voldoende ervaren personeel te vinden die de maritieme kantoor functies kunnen vervullen. De ervaring opgedaan in de hogere rangen is hierbij essentieel.
Met de huidige geopolitieke spanningen is het ook twijfelachtig of het verstandig is om voor schepen onder Nederlandse vlag afhankelijk te willen zijn van buitenlandse kapiteins. In andere sectoren begint het besef te komen dat men juist de afhankelijkheid van andere landen moet verminderen.
De huidige regelgeving heeft bewezen voldoende effectief te zijn en geen of geringe belemmering te vormen voor reders die toch met buitenlandse kapiteins wilden varen.
De versoepeling van de regelgeving om Nederlandse schepen met buitenlandse kapiteins te varen zou niet alleen onnodig zijn, maar ook onverstandig.