Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Kapitein R.E. Roozendaal
Plaats Amsterdam
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Hierbij wil ik kenbaar maken bezwaar te hebben tegen art. 18 lid 1 sub c in de voorgestelde gemoderniseerde Wet Zeevarenden. Het systeem dat nu gehanteerd wordt om bij gebrek aan Nederlandse kapiteins kapiteins met een andere nationaliteit aan te stellen voldoet uitstekend en behoeft geen aanpassing. Het waarborgt bijvoorbeeld dat aantasting van Nederlandse werkgelegenheid, iets waar alle stakeholders in de maritieme sector zeggen zich sterk voor te willen maken, voorkomen wordt. Het 'haakje' dat nu voor de minister in de wet wordt ingebouwd is volledig overbodig en zet alle partijen die de waarborgen bewaken buiten spel. Dat kan ik niet anders kwalificeren dan als 'vals spelen'. Die mogelijkheid zou geen enkele minister zichzelf moeten willen geven.
Verder heb ik bedenkingen bij het afschaffen van de plicht tot het hebben van een monsterboekje. Voor wie dat administratieve lastenverlichting oplevert wordt niet duidelijk gemaakt, maar bij afschaffing geldt dat zeker niet voor de kapitein. Die moet ineens voor een deel van de bemanning bij afmonsteren (heet dat dan nog zo?) een apart certificaat van vaartijd afgeven en voor een ander deel van de bemanning het monsterboekje invullen. Nodeloos ingewikkeld. Buiten dat eisen meerdere buitenlandse havens/landen de gegevens van de monsterboekjes van de hele bemanning als onderdeel van de vooraankomstdocumenten (pre arrival docs). Te denken aan USA, Litouwen en meerdere UK havens. Wordt moeilijk uitleggen deze NL afwijking van gangbare praktijk.