Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nederland
Datum 7 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,

Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c
van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.

Het is een zeer slecht idee mijn inziens om deze wet in te laten gaan. Het kan niet de bedoeling zijn om Nederlandse zeevarenden onder een buitenlandse kapitein te laten varen. Afgezien van de kwaliteit van de buitenlandse zeevarenden is de sociale cohesie van onschatbaar belang. Niet alleen bewust maar ook onbewust is het veel fijner om te varen met Nederlands sprekende zeevarenden. Het aan twee woorden genoeg hebben in geval van een onverwachte gebeurtenis of calamiteit.
Ook zal de overgedragen kennis naar stagiaires onvoldoende zijn, en tegenwoordig ís het al zo belangrijk om stagiaires elk uur van de dag te betrekken bij alles wat er aan boord speelt: de techniek dendert vooruit. Het stopt tegenwoordig niet meer bij bijvoorbeeld een klap op een cilinderkop geven en de motor draait weer. Nee, motor uitlezen, de handleiding consulteren, onderzoeken wat er gebeurt er waarom. De ervaring leert dat stagiaires bij een (deels) buitenlandse bemanning gezien worden als matroos en dus ook dat werk moeten doen. Bikken, schrappen, schuren en verven. De juist zulke essentiële kennis die verworven wordt om na een zeevarende carrière goed te presteren bij bedrijven op de wal, wordt door de nieuwe wet, moeilijk om over te dragen op stagiaires.
Überhaupt zullen er steeds minder mensen kiezen voor een baan in de zeevaart: het is gewoon niet meer aantrekkelijk. Tegenwoordig komt een bedrijf nog wel weg met de woorden: het is een leuk en gezellig Nederlands team aan boord, je ziet veel van de wereld etc etc. Sinds de corona kom je amper meer aan de wal, dat punt kan dus wel gelijk weerlegd worden. Zodra het ook geen Nederlands team aan boord meer is, wordt het wel zeer onaantrekkelijk om te kiezen voor een baan in de zeevaart.
Het gevolg van deze wet is dat er steeds meer buitenlandse zeevarenden/kapiteins komen wat zorgt voor een totale leegloop van de Nederlandse zeevarenden. Ook met betrekking tot wat er op dit moment gebeurt op het wereldtoneel: een Nederlands schip met een buitenlandse kapitein. Hoe gaat dat zich ontwikkelen in tijden van oorlog met het desbetreffende land?

Met vriendelijke groet,

A. Noniem, stuurman.