Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Glimmen |
Datum | 7 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,
Met dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Dit wetsvoorstel is wederom een die de teloorgang van de nederlandse zeevarende onderstreept. Al jaren moeten we als nederlandse bemanning concureren met zeevarenden uit andere landen die goedkoper zijn (engelsen). Zij hebben wel belastingvoordelen (180 dagen regeling) en zich daardoor goedkoper kunnen aanbieden. Dit leidt tot valse concurrentie.
Maar ook zeevarenden uit de baltische staten en de filipijnen zijn natuurlijk hartstikke goedkoop voor de werkgever. Je betaalt ze alleen als ze aan boord zijn en de rest zoeken ze zelf maar uit. Dat doen ze dan ook graag, want tegen betalingen die voor hun een veelvoudig modaal loon opleveren, staan ze in drommen voor deur...
Onder het mom van dat nederlandse zeevarenden niet te vinden zijn, worden we momenteel overspoeld door deze buitenlandse zeevarenden. (Zeevaartscholen in nederland zitten vol met enthousiastelingen, die graag aan het werk willen) En dit gewoon op schepen die onder nederlandse vlag varen.
Ik ben al 30 jaar stuurman en wil ook graag nog eens kapitein worden. En niet voorbij te worden gelopen door een "goedkope" kracht, die ik waarschijnlijk zelf heb opgeleid..
Daarom ben ik tegen.
Met vriendelijke groet,
Roland Hut
1e Stuurman aan boord van de "Aeolus"