Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Sneek |
Datum | 2 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever,
Met dit bericht wil ik mijn bezwarenb toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Ik ben het absoluut niet eens met dit wetsvoorstel. In mijn opinie zijn er voldoende NL zeevarenden beschikbaar voor de functie van kapitein. Echter is het voor zeer veel reders veel voordeliger buitenlandse kapiteins op Nderlandse schepen te plaatsen, iets wat tot een zeer slechte concurentie positie van mij, en mijn Nederlandse collega’s in de nederlandse zeevarende sector zal leiden.
In mijn 25 jarige carriere als zeevarende heb ik langzaam de beroepsgroep steeds kleiner zien worden, juist vanwege het feit dat het Nederlands personeel op Nederlandse schepen steeds verder verdrongen wordt door goedkopere buitenlandse zeevarenden. Dit biedt ook weining perspectief voor jongeren die momenteel een opleiding aan de zeevaartschool volgen.
Ik ben vorig jaar na 24 jaar jaar voor een en dezelfde Nederlandse rederij gevaren te hebben ontslagen, samen met al mijn Nederlandse collega’s, juist omdat mijn werkgever ons te duur vond ten opzichte van (in dit geval goedkopere Russen en Fillepijnen). Ik dacht snel weer een nieuwe zeevarende baan te vinden, want er is immers volgens de reders, en ook de minister, een groot te kort aan NL zeevarenden. Dit viel echter enorm tegen, niet alleen voor mij maar ook voor mijn NL collega’s want wat is het geval; de reders willen je wel aannemen maar dan meestal alleen op een reis contract en tegen dezelfde salarissen als buitenlandse zeevarende collega’s, iets wat in een duur land als Nederland geen reele optie is.
Ik zelf ben inmiddels weer als zeevarende aan de slag bij een Nederlandse reder maar ik heb flink salaris moeten inleveren en ben bijna 10 maanden aan het soliciteren geweest. Mocht deze wet doorgang vinden dan is het helemaal gedaan met ons toekomst perspectief en zullen we in de toekomst alleen nog maar buitenlanders op Nederlands gevlagde schepen aantreffen. Zeker gezien de huidige situatie met Rusland en de vele Rusische kapiteins werkzaam op Nederlandse schepen lijkt mij dat een hoogst ongewenste situatie.
Buiten het feit dat er straks geen plaats voor Nederlanders aan boord van schepen is heeft dit ook een enorm gevolg voor de gehele maritme sector in Nederland want zeer veel mensen die werkzaam zijn in de maritieme sector hebben zeevarende ervaring nodig voor hun baan welke ze vervullen in de maritieme sector.