Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bergen op Zoom
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte mevrouw, meneer,
Via deze consultatie wil ik mijn zorgen uiten over het concept-besluit. Verandering van de zeevarendenwet. Het belangrijkste verzoek ik hierbij om art. 18 lid 1 sub c van het wetsvoorstel, uit het wetsvoorstel te schrappen. De nationaliteitseis voor kapiteins zou niet aan getornd moeten worden en het zou niet makkelijker moeten worden gemaakt om andere dan Europese nationaliteiten toe te staan voor deze functie.
Zoals de regeling er nu ligt, toestemming van de commissie, zie ik geen noodzaak om deze regeling te veranderen of aan te passen.
Door het invoeren van dit artikel maak ik mij juist zorgen over de werkgelegenheid op Nederlandse vlaggenschepen voor Nederlandse en Europese officieren.
Naast de werkgelegenheid maak ik mij ook zorgen als zeevarende over het feit van een stukje communicatie in het algemeen van een kapitein van buiten de EU en de communicatie in het bijzonder van deze in een noodsituatie.
Aan boord van het schip waar ik werk, met ruim 100 bemanningsleden, is al regelmatig gebleken dat er in de communicatie onderling, van gezellen en officieren met verschillende nationaliteiten (NL - Filipijns - Kaap Verdisch) regelmatig onduidelijkheden zijn en het elkaar niet begrijpen wat er precies bedoeld wordt.
Dit gaat alleen maar versterkt worden als ook de kapitein van buiten de EU gaat komen.
Naast deze kanttekeningen voorzie ik met deze wetswijziging ook versoberingen en een terugval in doorstroom mogelijkheden voor stuurlieden naar de positie van kapitein.
Een verschraling in de ruimte voor stageplekken voor nieuwe aanwas van de zeevaartscholen.
Mijn functie aan boord is die van Hotel Manager, maar daardoor zie ik wel bij mijn collega's deze voorgenoemde problemen ontstaan.

Als laatst wil ik graag nog een kanttekening zetten bij het veranderen van de verplichting van het hebben van een monsterboekje voor zeevarende. Het monsterboekje is voor alle zeevarende onze ticket voor het werk aan boord van schepen.
Ons document waarin ook duidelijk en overzichtelijk is opgenomen welke veiligheidsopleidingen we hebben gevolgd, onze contracten overzichtelijk bij elkaar etc.
Het vervangen van dit document voor een ander alternatief, daar weegt het financiële voordeel niet tegen op met wat bespaard zou worden.
Schrap dit niet, verander niet van plicht naar recht.

Met vriendelijke groet,
Jos Buys