Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Sneek
Datum 1 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Toenmalig minister van V&W, A.Jorritsma, schrapte de nationaliteits-eis voor Nederlandse Officieren op zeeschepen varend onder de Nederlandse vlag met het argument dat er altijd Nederlandse officieren nodig zullen zijn om ervoor te zorgen dat aan de blijvende nationaliteits-eis voor Nederlandse kapiteins wordt voldaan. Werkgelegenheid op Nederlandse zeeschepen bleef op deze manier zeker bestaan, terwijl reders enige mate van flexibiliteit kregen. Kennelijk was dit niet voldoende want toenmalig minister van V&W, T.Netelenbos, vond dat ook de nationaliteits-eis voor kapiteins op Nederlandse schepen wel geschrapt kon worden. Volgens haar woorden waren er ook intelligente mensen in het Verre Oosten. (Om dezelfde reden zou ASML wel naar China verplaatst kunnen worden). Ook die keer is er water bij de wijn gedaan met het instellen van een bij u bekende toetsings commissie. In het nieuwe wetsvoorstel wordt deze toetsings commissie vervangen door een AMvB, welke door een minister en zijn ambtenaren gemakkelijk is aan te passen en waarop de meeste belanghebbenden geen enkele invloed op hebben. De werkgelegenheid voor Nederlanders op zeeschepen wordt zo verder uitgehold. Kennelijk is ten tijde van A.Jorritsma al een traject op gang gezet om na de Nederlandse matrozen ook de Nederlandse officieren van de Nederlandse zeeschepen af te halen. Omdat hierdoor minder, of geen, ervaring meer wordt opgedaan voor werkzaamheden op zeeschepen, heeft dit gevolgen voor zee-gerelateerde werkzaamheden in Nederland. De kwaliteit op de zeevaartscholen is al minder in vergelijking tot de jaren zeventig waar een leraar zelf nog een opleiding op het instituut Cornelis Douwes moest volgen. Ook de kennis bij bepaalde instituten als zeehaven politie, loodswezen en ILT zal aanzienlijk verminderen, waar nu al bepaalde taken worden uit besteed aan particuliere instellingen (in de toekomst Russische instellingen?), omdat de kennis bij de overheid ontbreekt. Ik roep U op om "artikel 18, lid 1, sub C" uit het nieuwe wetsvoorstel te schrappen en zo een neerwaartse spiraal te stoppen, waarbij steeds minder Nederlanders werk op zeeschepen kunnen vinden en hierdoor steeds minder studenten onderwijs op de Nederlandse zeevaartscholen zullen volgen en o.a. de kwaliteit van de zeevaartscholen aanmerkelijk verslechterd.