Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Dhr. A.J. Pieters |
---|---|
Plaats | Putten |
Datum | 21 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Betreffende Art. 18 lis 1, Sub. C , Deze kunsten kennen we uit de Handelsvaart en het eind resultaat is dat er nauwelijks meer Nederlandse of Europese zeelieden / kapiteins meer werkzaam zijn de Nederlands gevlagde schepen. Een Kapitein of bemanningslid van buiten Europa is altijd goedkoper, door dat er geen sociale lasten voor gedragen worden door de reder.
Controle of de reder inderdaad wel gezocht heeft naar een Nederlandse dan wel Europese Kapitein / bemanningslid is er niet, dus binnen de kortste keren zullen ook in de waterbouw geen Nederlanders meer werkzaam zijn en kunnen alle zeevaartscholen in Nederland dicht. Daarmee gaat dan weer vak kennis verloren die nooit meer terug komt.
Een leerling die net van school komt en gelijk tussen allemaal buitenlanders terecht komt, haakt binnen de kortste keren af en zal zijn opleiding niet voltooien. Kortom met deze regeling draait u het laatste stukje Nederlandse scheepvaart de nek om.