Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Ing. D.J. van der Zwaard |
---|---|
Plaats | Hoogeveen |
Datum | 21 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ten eerste wil ik vermelden dat de binnen de doelgroepen zou moeten staan dat deze wet bedoeld is voor zeevarenden en in het bijzonder de Nederlandse zeevarende, vrede op Nederlandse vla schepen.
Omdat een Nederlandse vlag schip een stukje Nederland is is het belangrijk dat de vertegenwoordiger een Nederlandse nationaliteit heeft, of in Europees verband een Europese nationaliteit met kennis van de Nederlandse wet, zoals dit nu geregeld is.
Ik vind het dan ook met betrekking tot artikel 18 lid 1 sub c het onwenselijk is dat het beroep van Nederlandse koopvaardij officier verder wordt ondermijnd als de minister zonder tussenkomst van enige consultatie van de eerste of twee de kamer van het Nederlands parlement, dan wel van de sociale partners en werkgevers kan sluiten om de nationaliteit eis af te schaffen en werkvergunningen te verlenen op Nederlandse vlag schepen aan niet Nederlandse en/of Europese officieren en kapiteins.
Het huidige systeem waarin de sociale partners en de werkgevers besluiten om deze vergunningen af te geven werkt goed. Tevens wordt mede door dit overleg bevorderen dat er Nederlandse/Europese officieren worden opgeleid.
Deze opgeleide Nederlandse officieren zijn niet alleen nodig op de scheepvaart maar ook bij diverse logistieke bedrijven, zoals het loodswezen en overslag bedrijven.
Derhalve zou ik graag zien dat artikel 18 lid 1 sub c geschrapt wordt uit het wetsvoorstel.