Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Boluda harbour Towage Rotterdam (Kapitein B.N. van der Aar)
Plaats Utrecht
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ga als ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eens uitzoeken hoe het zover heeft kunnen komen dat deze “Modernisering Wet zeevarenden” op tafel is gekomen!
Kijk eens naar andere landen die hun zaakjes wél voor elkaar hebben, waar dus alle officieren aan boord dezelfde nationaliteit hebben.
Regel eens dat bij een behoorlijk aantal gemaakte zeedagen je een reductie op belasting krijgt. De Nederlandse zeevarende heeft dan eindelijk een concurrerende positie. De reder heeft hierdoor ook minder uitgaven aan salariskosten waardoor hij gewoon met Nederlandse officieren kan blijven varen en concurrerend op de wereldwijde markt is.
Momenteel blijft het grote deel aan Nederlandse officieren niet lang varen omdat het salaris niet hoog is ten opzichte van wat je verantwoordelijkheden zijn en wat je qua privé leven moet inleveren. Je hebt de verantwoordelijkheid van schip, lading (wat om aanzienlijke bedragen gaat), bemanning, etc., maar als je het vergelijkt met een salaris aan de wal is het een lachertje.
Verder is na een aantal decennia de Nederlandse grote handelsvaart vloot eigenlijk verdampt, wat is hier de oorzaak van?

Nogmaals, mijn advies is om eens goed te kijken wat de gewenste situatie aan boord van Nederlandse zeeschepen zou moeten zijn. Handel daarna en kom niet met “moderne wetten” die van de Nederlandse vlag een vodje maken.