Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam pensionado (D.L Willet)
Plaats Dieren
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Elke versoepeling van de nationaliteitseis is zeer onwenselijk. Ik heb als zeevarende niets dan slechte ervaring met varen met een buitenlandse kapiteins (zelfs muiterij onder aanvoering van een Philippijnse choff. Een Nederlands schip en een Roemeense kapitein). Het is aan boord belangrijk dat er een stabiele factor het gezag voert die niet alleen bewust is van zijn functie als vertegenwoordiger van de rederij maar ook van de Nederlandse staat en wet, alsook het schip en de bemanning. Bij veel buitenlandse kapiteins mankeert het aan begrip en inzicht op deze vlakken en zijn ze alleen slaafs tem opzichte van de reder. Van de reder valt natuurlijk niets te verwachten op dat gebied met alle gevolgen voor een goede keuze van kapiteins. Ket blijft derhalve van groot belang dat de vakbonden toestemming moeten geven.
Ook in verband met het goed verlopen en behandelen van tuchtrecht in de zeevaart blijkt het niet productief dat buitenlandse officieren op Nederlandse schepen varen omdat een ontzegging van de vaarbevoegdheid alleen voor het Nederlandse document en op Nederlandse schepen geldt, waardoor een buitenlander gewoon onder een andere vlag kan gaan varen met zijn nationale vaarbevoegdheid terwijl een Nederlander zijn volledige vaarbevoegd heid kwijt is.