Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Harlingen
Datum 25 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
L.S,
Ik wil hierbij bezwaar maken tegen de voorgenomen modernisering van besluit bemanning zeeschepen en in het bijzonder tegen art 18 lid 1 sub c. betreffende het laten vervallen van de nationaliteits eis voor gezagvoerders aan boord van NL schepen. Het huidige systeem met een toetsing door een commissie waarin zowel de reders als de vakbond zitting hebben werkt prima en zorgt ervoor dat er in ieder geval nog enige bescherming is voor onze beroepsgroep.

In de huidige tijd van spanningen wil ik dan ook nog even onder de aandacht brengen dat er nog zoiets als een vaarplicht wet bestaat voor zeevarenden in tijd van een gewapend conflict. Hoe denkt de overheid straks haar NL schepen, niet zijnde oorlogsschepen, aan te kunnen sturen als de gezagvoerder een burger is uit een niet NAVO land of, en dat is in het huidige conflict in de Oekraïne wel duidelijk geworden en niet ondenkbaar, een burger uit het land waar we mee in conflict zijn.

Ik ben van mening dat een gezagvoerder een binding moet hebben met de vlag die het schip voert en dat kun je dan breder trekken naar EU ingezetenen. Hierdoor blijft er ook een "eerlijk" speelveld over omdat de EU ingezetenen hetzelfde contract krijgen als de NL collega. Voor niet EU landen is dit niet het geval en de salarissen van de niet EU ingezetenen zijn nog steeds lager, ook omdat er voor de NL/EU zeevarenden absoluut niets aan belasting kortingen wordt gedaan zoals in vele andere landen wel gebruikelijk is.

Verder gaat deze verandering natuurlijk in tegen alle inspanning van diverse partijen die proberen de Nederlandse jeugd de weg naar zee te wijzen. Ook al stoppen er heel veel voortijdig, ze gaan wel deel uitmaken van de maritieme infrastructuur waar we met z'n allen zo bezorgd over zijn dat dit verdwijnt.

Bij mijn werkgever varen we met een groot aantal niet EU ingezetenen aan boord en ik zie ook dat hierdoor heel veel jonge NL zeevarenden voortijdig stoppen omdat de sfeer aan boord niet als prettig wordt ervaren. De werkgever klaagt dan dat de Nederlanders niet blijven varen en dat er dus te weinig stagiairs de top 4 aan boord binnen stromen. Het gevolg is dat mijn werkgever, misschien als voorschot op deze veranderingen, heeft laten weten dat het aantal NL stageplaatsen op de vloot drastisch gaat verminderen ten faveure van ex-USSR medewerkers en Aziaten.