Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 21 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Het is mijn inziens altijd goed de wet aan te passen naar de huidige tijden voor te bereiden op de toekomst. Echter, artikel 18 lid 1 sub c versterkt de teloorgang van de Nederlandse zeevarende die helemaal al decennia lang gaande is. Het weg bezuinigen van Nederlandse/Europese kapiteins, waar dit lid van artikel 18 in korte samenvatting op neer komt, zal er in sterke mate aan bijdragen dat het totaal aantal Nederlandse zeevarenden tot nul zal reduceren. De invloed die de kapitein op een schip en haar bemanning heeft, wordt door diegenen die deze wetswijziging schrijven schromelijk onderschat. Uit de praktijk blijkt helaas nog al te vaak dat de werkcultuur van verschillende culturen dermate verschillen, dat een goede continue samenwerking tussen de culturen op één schip moeizaam gaat en tot ongeregeldheden leidt. De kapitein heeft daarop een zeer grote invloed. Wanneer de kapitein niet Europees is, zal dit niet alleen effect hebben op de werkgelegenheid van Nederlandse kapitein danwel stuurlui die kapitein willen worden. Ook het aantal andere Nederlandse officieren en leerlingen van de zeevaartscholen zullen daardoor geraakt worden.
Om deze redenen vraag ik u dit lid in artikel 18 te heroverwegen danwel de wijziging uit de nieuwe wet te verwijderen.