Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | A.W Sluijter |
---|---|
Plaats | Waddinxveen |
Datum | 2 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Reactie op art. 18 lid 1 sub c.
Het is absoluut geen goede zaak om het mogelijk te maken voor werkgevers om zonder enige vorm van toetsing een kapitein te benoemen die ergens van de aardbol wordt geplukt onder het mom "we kunnen geen NL/EU kapitein vinden".
Dit wordt gewoon een race naar de bodem; de goedkoopste wordt het.
Er zal voor werkgevers geen enkele reden meer zijn om een Nederlander of Europeaan in te huren aangezien deze door de bestaande Nederlandse en Europeese wetgeving altijd duurder zullen zijn dan het merendeel van de non-EU kapiteins (en de rest van de bemanning). Het gevolg gaat zijn dat er op termijn nog minder tot geen Nederlandse kapiteins meer zullen zijn en de Nederlandse zeevarenden (zeker die van de brug) geen redenen meer zullen hebben om nog te blijven varen of überhaupt om aan de opleiding te beginnen. Nederland is zeer afhankelijk van zeetransport, en op deze manier wordt de kennis over transport over zee langzaam de nek om gedraaid.