Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam P&O Ferries (Kapitein EW Favier)
Plaats Eindhoven
Datum 23 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Gedurende mijn carriere heb ik met zeer veel verschillende nationaliteiten gevaren. Zoals overal heb je goede en slechte kwaliteit zeevarenden. Over het algemeen echter kan ik zeggen dat dankzij een goede opleiding en een juiste mentaliteit de Nederlandse zeevarenden er met kop en schouder bovenuit steken. Cultuur speelt hierbij een grote rol.
Met inwerken van collega kapiteins van verscheidene nationaliteiten is mij gebleken dat ik sommige kan bestempelen als roekeloos/gevaarlijk. Deze hadden een houding van ' we weten het allemaal wel' . Als ik reder zou zijn zou ik daar geen schip aan toevertrouwen. Op papier lijken alle opleidingen in Europa en over de gehele wereld gelijkwaardig te zijn , echter in de praktijk blijkt het tegendeel waar te zijn.
Aangaande artikel 18 lid1 sub C; Ik zou het zeer onverstandig vinden om de rederijen de volledige vrijheid te geven om zomaar elke willekeurige kapitein van verscheidene nationaliteiten aan te stellen. In de praktijk lopen we het risico dat er enkel gekeken wordt wie de goedkoopste is en niet naar de kwaliteit van de kapiteins.
Om bovengenoemde praktijken te voorkomen dient bestaande commisie (inclusief het systeem met werkvergunningen) gehandhaafd te blijven