Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
Wijziging van afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbij wordt geregeld dat bestuursorganen het mogelijk moeten maken om voor ieder type bericht een elektronisch kanaal aan te wijzen.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 19-02-2016 |
---|---|
Einddatum consultatie | 01-05-2016 |
Status | Gesloten |
Type consultatie | Wet |
Organisatie | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Onderwerpen | Bestuursrecht |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
Doel van de regeling
* Aanpassing van de regels over elektronisch bestuurlijk verkeer in de Awb aan technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
* Burgers/bedrijven krijgen het recht om elektronisch berichten aan de overheid te sturen.
* het stellen van regels om die berichten te kunnen verwerken.
* Het moderniseren van de regels over de verzending van berichten door de overheid via een zogenoemde berichtenbox.
* Het bieden van waarborgen bij het elektronisch bestuurlijk verkeer.
- Concept regeling
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (consultatieversie)
- Te wijzigen regeling Algemene wet bestuursrecht Bron: wetten.overheid.nl (externe site)
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
- burgers
- bedrijven
- bestuursorganen
Verwachte effecten van de regeling
- Burgers/bedrijven zijn voor de keuze om elektronisch berichten te sturen niet langer afhankelijk van de instemming van een bestuursorgaan.
- Bestuursorganen kunnen kiezen op welke wijze zij een elektronisch bericht willen ontvangen en kunnen hun organisatie hierop inrichten.
Doel van de consultatie
raadplegen van de samenleving
Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd
Alle onderdelen van de regeling