Wet betaalbare huur
Reactie
Naam
|
FSD Development B.V. (ir. W Wijnen)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
24 maart 2023
|
Vraag1
Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Projectontwikkelaar namens een onderneming
Vraag2
Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
De nieuwe wet is in principe helder. In het geval van nieuwe woningbouw zorgt het in onze optiek niet voor extra belemmeringen. Met een goed energielabel is de huur/m2 redelijk goed en de 5% extra zorgt ervoor dat er wat meer ruimte is voor kwalitatief goede nieuwbouw.
Waar het wel mis gaat is bij de overgang van het bestaande middenhuurbeleid. Gemeenten zijn namelijk zelf al jaren bezig met het introduceren van middenhuur. Het probleem is dat de eisen die zij stellen totaal niet aansluiten bij het nieuwe beleid. Veel van de middenhuur eisen van gemeenten zijn vastgelegd in privaatrechtelijke contracten. Hier wordt bijvoorbeeld gevraagd om minimale woninggroottes en maximale aanvangshuren.
Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe tender voor kavel 1c van de Sluisbuurt in Amsterdam. Deze tender vraagt om middenhuurwoningen van gemiddeld 80 m2. In de nieuwe wet zouden deze woningen qua punten ver boven de middenhuurgrens liggen. Daar bovenop vragen ze dan ook nog een gemiddelde aanvangshuur van 1029,22,-. Dit is dus een stuk minder dan de huur die er volgens de nieuwe wet bij zou passen.
Ons nadrukkelijk advies is om goed in gesprek te gaan met gemeenten. Het nieuwe middenhuurbeleid kan werken maar dan moet het binnen de overheid breed gedragen worden. Maak het middenhuurbeleid ook bindend voor lopende privaatrechtelijke afspraken en zorg ervoor dat er duidelijkheid is. Het investeringsklimaat is momenteel vooral slecht doordat er geen duidelijkheid is. Voor de tender in Amsterdam schrijven wij ons daarom jammer genoeg niet in...