Wet betaalbare huur

Reactie

Naam Nadorp Taxaties (MSc MSRE MRICS RT C. Romein)
Plaats Den Haag
Datum 2 maart 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Register taxateur en intrinsiek betrokkene

Vraag2

Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
Opkoopbescherming, splitsingsverbod, zelfbewoningsplicht, hogere overdrachtsbelasting en het optrekken van het woningwaarderingsstelsel zijn maatregelen die zijn bedoeld om de positie van de belegger op de woningmarkt te verslechteren. Op de Nederlandse woningmarkt is sprake van overregulering, waardoor een natuurlijke marktwerking wordt beperkt. De ‘Wet betaalbare huur’ richt zich op een gering aantal beleggers die te hoge huurprijzen hanteren, maar treft de gehele huurwoningmarkt.

De vrije huursector is met 8 procent1 van het totale woningaanbod al klein, maar dreigt met deze wet alleen maar kleiner te worden. Deze constatering doen ook onafhankelijke partijen. Het IMF2 luidt dan ook al jaren de noodklok over de scheefgetrokken verhouding, net als de OESO3 en De Nederlandsche Bank4.

Deze aanpak is verkeerd en vergroot de schaarste op de huurwoningmarkt. Door invoering van de wet zal het aanbod van betaalbare huurwoningen afnemen doordat beleggers uitponden. De resterende vrije sector huurwoningen zullen duurder worden en nieuwbouwprojecten zullen stilvallen.

Om de voorraadgroei te realiseren is minder regulering en zijn meer woningen nodig door nieuwbouw, het splitsen van woningen en door transformatie. Dit vraagt om een actief beleid van gemeenten en overheid om deze tekorten in te lopen. Het risico dreigt dat marktpartijen (ontwikkelaars, beleggers, e.d.) terughoudend worden om het woningtekort aan te pakken door de toenemende reguleringsmaatregelen. In plaats van reguleren zou sprake moeten zijn van het stimuleren van de woningenmarkt door fiscale voordelen (BTW en overdrachtsbelasting verlaging), waardoor marktpartijen investeren in de woningmarkt.

Het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad zou gestimuleerd moeten worden en woningen met een slecht energielabel zouden aangepakt moeten worden met een ‘Wet betaalbare huur’ en/of met het woningwaarderingsstelsel. De ambitie van de EU is om de bestaande woningvoorraad in 2030 te verduurzamen naar een energielabel C. Beleggers zijn bereid om het verduurzamen van woningen op te pakken, mits dit haalbaar is. Deze nieuwe wet maakt dit volgens de beleggers onmogelijk.

1. woononderzoek.nl/mosaic/dashboard/1--kerncijfers
2. imf.org/en/Publications/WP/Issues/2021/08/05/Real-Estate-in-the-Netherlands-A-Taxonomy-of-Risks-and-Policy-Challenges-463346
3. oecd.org/economy/netherlands-economic-snapshot
4. dnb.nl/publicaties/publicaties-onderzoek/analyse/regulering-van-het-middenhuursegment

Bijlage