Wet betaalbare huur
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
20 maart 2023
|
Vraag1
Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
verhuurder, twee panden in Amsterdam, verhuren van wonings gezien als pensioen
Vraag2
Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
Een zeer slecht voorstel, met vergaande negatieve consequenties:
• De verantwoordelijkheid voor goedkope huurwoningen wordt nu gelegd bij particulieren, terwijl wij daarvoor in Nederland de woningbouwcorporaties hebben. Echter, de WBC hebben de afgelopen jaren een deel van de huurvoorraad verkocht. Hoe kun je aan de ene kant accepteren dat betaalbare huurwoningen worden verkocht en aan de andere kant de verantwoordelijkheid hiervoor bij particulieren leggen? Het zorgdragen voor goedkope (huur) woningen is een taak van de overheid, niet van particulieren.
• Zonder voldoende huurinkomsten zullen verhuurders niet investeren in verduurzaming
• Met laag/negatief rendement zal het aanbod van huurwoningen afnemen: bestaande huurwoningen worden verkocht en er wordt niet meer geïnvesteerd in nieuwbouwprojecten.
• Hoe kun je als overheid aan de ene kant de huurinkomsten drastisch terugdraaien, en aan de andere kant de kosten via belastingen (BOX 3) verhogen.
• Deze nieuwe wet komt bovenop een aantal andere maatregelen, zoals zelf-woonplicht
• De voorgestelde cap. op de WOZ-punten boven de grens van 187 punten betekent dat de huur van een woning op dure locatie (bijv. centrum A’dam) net zo hoog is als de huur op een goedkope locatie. Dat is niet uit te leggen. Zeker niet omdat de overheid 100% v.d WOZ als basis gebruikt voor belastinginkomsten. Dat is meten met twee maten. De (WOZ) waarde en locatie van een woning moet zijn weerslag hebben in de huur. De WOZ moet altijd 100% meegenomen worden in de puntentelling en uiteindelijke huur.
• Huurders komen niet in aanmerking voor een sociale sector woning, omdat zij te veel verdienen. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zullen nog minder vrije sector woningen beschikbaar zijn, waardoor de huurprijzen in de vrije sector nog harder zullen stijgen.
• Internationale bedrijven kunnen beslissen om uit Nederland te vertrekken als hun werknemers geen woningen meer kunnen vinden in de vrije sector. De overheid zal belastinginkomsten mislopen waardoor de burger nog meer belasting zal moeten betalen. duizenden banen kunnen verdwijnen in Nederland.
• Niet iedereen wil of kan een woning te kopen. De meeste huidige huurders willen nog steeds een woning te huren. Als minder woning in vrije sector, het is nog moeilijker een betaalbaar woning te vinden.