Wet betaalbare huur

Reactie

Naam D. de Ridder
Plaats Amsterdam
Datum 28 februari 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Als particuliere verhuurder

Vraag2

Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
Allereerst ben ik zeer teleurgesteld in de overheid, dat met dit wetsvoorstel zich wederom als zeer onbetrouwbare partner opstelt. Beleggers worden hiermee zwaar benadeeld en het wordt onmogelijk te kunnen rekenen op regelgeving ivm zwalkend beleid.

Het investeringsklimaat verslechtert fors. Mijn verwachting is dat het aantal huurwoningen fors zal afnemen, waardoor er minder middenhuurwoningen beschikbaar komen, met tot gevolg dat de vrije sectorhuur nog veel harder zal gaan stijgen. Dit is in het belang van niemand.

Inhoudelijke opmerkingen:
1. De wijziging van de vrije sector grens, van een eurobedrag naar het aantal punten, heeft ongewenste gevolgen voor huurwoningen die een rijksmonument of beschermd stadsgezicht zijn. Voor stadsgezichten geldt thans een opslag op de maximale huurprijs van 15%, waarmee deze huurwoning hierdoor logischerwijs sneller in de vrije sector vallen. Doordat de grens om in de vrije sector te vallen wijzigt naar vanaf 187 punten, zou deze opslag op de huurprijs er niet langer voor kunnen zorgen dat stadsgezichten in de vrije sector vallen. Dat kan niet de bedoeling zijn, aangezien dit weldelijke een waardevermeerdering van de huurwoning betreft.
Dit kan worden opgelost door stadsgezichten niet langer 15% extra huurverhoging toe te staan, maar deze opslag om te vormen tot een opslag van 15% op het aantal punten. Doordat het aantal punten dan met 15% stijgt, kan het zijn van een stadsgezichten wél leiden tot een vrije sector huurwoning. Het is naar mijn mening onuitlegbaar als de wetswijziging dit onbedoelde effect behoudt.

2. De beperking van de WOZ-waarde in de puntentelling van 33% is veel te strikt. Deze wijziging is ingevoerd obv huidige wetgeving, maar met de nieuwe wetgeving stapelen de strikere regels zich op. Een beperking van het aandeel van de WOZ-waarde van bijvoorbeeld 50%, beperkt het cumulatieve effect van de diverse maatregelen.

3. Het puntenstelsel houdt geen rekening met modernere verbeteringen in de luxe/waarde van de huurwoning. Het zou voor verhuurder en huurder beter zijn als het mogelijk wordt om extra punten te kunnen verdienen voor het verbeteren van de huurwoning. Gedacht kan worden aan extra punten voor bijvoorbeeld: vloerverwarming, airconditioning, alarmsysteem, buitenkeuken, het aanwezig zijn van een lift, etc.