Wet betaalbare huur
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
's-Hertogenbosch
|
Datum
|
22 maart 2023
|
Vraag1
Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik reageer namens een onderneming, wij zijn woningbouwontwikkelaar en belegger in de grote steden in Nederland.
Vraag2
Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
Wij begrijpen het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten volkomen als het gaat om buy to let waarbij beleggers huizen opkopen die te koop staan een vervolgens voor de hoofdprijs verhuren waardoor de echte woningzoekende gedongen wordt een te hoge huurprijs te betalen. Vaak zijn deze woningen weinig duurzaam, hebben hoge energielasten en tal van gebreken.
Als woningbouwontwikkelaar staan wij voor het realiseren van zeer duurzame gestapelde woningbouw die na realisatie aan een belegger worden verkocht die op zijn beurt middels een prefect werkend toewijzingssysteem conform markthuur de woningen verhuurd aan woningzoekenden. De energielasten die de bewoners van deze woningen gaan betalen zijn bijna nihil doordat de woningen uiterste duurzaam en volgens de laatste normen (BENG) zijn gerealiseerd. Daarnaast voldoen deze woningen aan de laatste eisen uit het bouwbesluit wat betreft daglicht, veiligheid en bruikbaarheid.
In alle steden waar wij actief zijn voeren ze hun eigen beleid wat door de raad is vastgesteld. Door het invoeren van de de wet betaalbare huur wordt het vanwege de landelijke en regionaal geldende regels onmogelijk gemaakt om nog woningbouwontwikkelingen te realiseren. Elke stad heeft zijn eigen woningbouw agenda met daarin vastgelegd hoerveel sociale-, middenhuur- of vrije sector woningen er gerealiseerd mogen gaan worden. Daarnaast is veelal vastgelegd waar de woningen aan moeten voldoen wat betreft minimale oppervlakte, fietsopstel plaatsen (soms 5 per woning), parkeren, groencompensatie, waterberging, duurzaamheid, WKO enz. Deze door de gemeente gestelde eisen leveren geen punten op in het WWS systeem maar kosten de ontwikkelaars en beleggers wel enorm veel geld om te realiseren. Dit moet in de exploitatie terugverdiend kunnen worden vanuit de huur. Op het moment dat de middenhuur middels WWS gemaximaliseerd gaat worden kan dit beleid niet meer uitgevoerd worden waardoor woningbouw in de grote steden onmogelijk wordt.
Dus mocht de wet betaalbare huur doorgaan dan dient er op lokaal en regionaal niveau geen aanvullend of afwijkend of zelfs tegenstrijdig beleid meer te zijn. Hierdoor dient op landelijk niveau overal hetzelfde beleid gevoerd te worden.