Wet betaalbare huur

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 2 maart 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik reageer als vastgoedbelegger en als (verhuur) makelaar in Den Haag en Rotterdam

Vraag2

Wat vindt u van het wetsvoorstel betaalbare huur en de onderliggende besluiten?
Ik zie als makelaar nu al gebeuren dat de woningen die voorheen verhuurd werden, alvast door deze plannen en maatregelen te koop worden gezet. Als reactie geeft het ministerie dat dit het gewenste effect heeft: de starter heeft weer meer keuze. Daar ben ik het deels mee eens, echter de combinatie van de maatregelen die zijn getroffen in box 3 zorgt er nu voor dat het te ver doorschiet. De minister was van plan dat tekort te laten bijbouwen door pensioenfondsen en institutionele beleggers, echter door de gestegen rente en de kosten van bouwmaterialen in combinatie met het nieuwe puntenstelsel zorgt ervoor dat deze bouw ook stagneert. Dat betekent in de praktijk een waterbed effect: de koopmarkt koelt wat af, maar de huurmarkt is nu nog krapper aan het worden. Er zijn diverse instanties zoals de DNB, ING, Ortec en andere adviesbureaus's en experts die aangeven dat dit beleid dus averechts gaat werken: de wachtlijst voor een gereguleerde woning wordt nog langer en het aanbod in de vrije sector halveert. Daardoor worden de woningen die straks boven de 187 punten vallen nog duurder dan ze nu al zijn. Hij geeft aan dat de huren zullen dalen, maar onderzoek wijst dus uit dat er meer wordt verkocht dan het ministerie op had geanticipeerd. Laatste punt van aandacht is het gebrek aan praktijk kennis. Er worden appels met peren vergeleken. De minister doet net alsof het aanbod van huurwoningen die worden gebouwd door institutionele beleggers voldoen aan de vraag vanuit de huurmarkt. Zij bieden slechts woningen aan zonder vloeren, wandafwerking (kale woningen) met een voorwaarden reeks die bijna hetzelfde is als bij een hypotheek verstrekker. Bovendien moet je altijd minimaal een jaar huren. Oftewel: de ZZP-er, het scheidingsgeval, de expat, de student, de werknemer (met name jongeren) die net een bepaalde tijd contract hebben gekregen zullen daar niet terecht kunnen. De vrije sector bestaat voor het grootste deel uit private beleggers met 1 of 2 pandjes. Deze flexibele schil zorgt voor deze groep. Nederland heeft deze flexibele schil nodig en ook al zouden de institutionele belegger meer gaan bouwen, de vraag naar flexibele, kleine, luxe of kortdurende woningen gaan niet door hen geleverd worden. Iedereen is voor een betaalbare huur, maar de combinatie van een lagere huur en hoge belasting zorgt ervoor dat woningen niet meer kunnen worden betaald door verhuurders. Daar kun je niet in wonen.