Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein
Reactie
Naam
|
Luca Konrad Tolk Nederlandse Gebarentaal (Luca Konrad)
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
6 april 2018
|
Vraag1
Heeft u verbeterpunten ten aanzien van de voorgestelde maatregel en is die effectief in het bereiken van het beoogde doel?
Mijns inziens heeft het UWV niet genoeg expertise en kennis intern om zelfstandig de uitvoering van de tolkvoorziening geheel op zich te nemen. Dit is in de afgelopen jaren gebleken uit de communicatie naar de tolken toe, zowel schriftelijk op de e-mail als telefonisch, met name tijdens het uitblijven van de betaling van de tolken, dat maanden heeft geduurd. Daarnaast is de huidige voorziening in de leefsfeer erg goed geregeld bij de Berengroep (Tolkcontact), waarbij er snel wordt gecommuniceerd op het moment dat klanten nieuwe uren aanvragen. De acht weken termijn dat UWV hanteert baart mij zorgen, bij spoedaanvragen, zoals uren die benodigd zijn voor een reeks ziekenhuis bezoeken van een klant. Op dit moment wordt hier snel en zorgvuldig mee omgegaan. In het verleden zijn zowel klanten als tolken de dupe geweest van het gebrek aan kennis over de tolkvoorziening en de behoeften van Dove/slechthorende klanten m.b.t. tolkinzet. Ik wil graag benadrukken dat het een effectief verbeterpunt zou zijn, wanneer UWV de uitvoering van de geheel gecentraliseerde tolkvoorziening uitbesteedt aan een partij die over de kennis en expertise van tientallen jaren beschikt, zoals Tolknet.