Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein

Reactie

Naam bc Florence Sandstra
Plaats Leiden
Datum 17 april 2018

Vraag1

Heeft u verbeterpunten ten aanzien van de voorgestelde maatregel en is die effectief in het bereiken van het beoogde doel?
Als gebruiker van tolkuren voor het leefdomein ben ik heel tevreden zoals deze voorziening nu wordt verleend. Met het UWV heb ik hele slechte ervaringen. Zo slecht, dat ik de tolkvoorziening zal opzeggen op het moment dat deze bij het UWV wordt ondergebracht. Mijn slechthorendheid is aangeboren en ik heb geen spraakverstaan zonder techniek. De techniek is nu sinds 2013 geheel ondergebracht bij de zorgverzekeraars. Echter ik heb over meeneembare hoorhulpmiddelen tussen 2008-2013 wel 4 jaar juridische strijd gehad met het UWV. Het UWV speelde een machtsspel uit zonder enig begrip en menselijkheid te tonen voor afhankelijkheid. Het UWV verloor haar eigen hoger beroep en sinds 2013 zijn de meeneembare hoorhulpmiddelen tot mijn volle tevredenheid ondergebracht in de basisverzekering van de zorgverzekeraars. Maar door mijn contacten met het UWV kan ik u zeggen dat deze organisatie echt op geen enkele manier voor mij bijdraagt aan de wettelijke taken die zij heeft ten aanzien van behoud van arbeid en het bevorderen van deelname in de samenleving. Dat is wel de essentie van een tolkvoorziening.
Centraliseren is een prima idee maar dan wel bij een organisatie die de lijn van de uitwerking van het VN-Verdrag Handicap ligt. Ik raad u aan alle reacties op deze consultatie heel serieus te nemen en ook het College voor de Rechten van de Mens te raadplegen.