Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein
Reactie
Naam
|
Gebarentolk.info (M. Köhler)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
8 april 2018
|
Vraag1
Heeft u verbeterpunten ten aanzien van de voorgestelde maatregel en is die effectief in het bereiken van het beoogde doel?
Ik sluit me volledig aan bij de vorige insprekers. Ik werk meer dan 10 jaar en als tolk gebarentaal en voorzie een ramp als de tolkvoorziening wordt overgeheveld naar het UWV. Zij hebben de laatste jaren op veel manieren bewezen, dat zij geen verstand hebben van de voorziening en de doelgroep.
Ze hebben nu wel nieuw facturatiesysteem voor tolkuren (TOLKPORTAAL), maar doven hebben absoluut geen zicht meer wat er wordt gedeclareerd. Zij hoeven niet te tekenen, en kunnen nergens zien wat er wordt ingediend door de tolk. En heel slechte zaak. Oke, de tolken worden nu eindelijk redelijk snel betaald, maar dat is echt niet het enige crtiterium.
Veel doven voelen zich door het systeem betutteld. Dat is voor mij als tolk onprettig. Natuurlijk ga ik ervan uit dat mijn klant mij vertrouwd, maar het is een systeem waardoor mijn klant geen controle en zeggenschap heeft.
De afgelopen jaren hebben zowel Tolknet als ook Tolkcontact laten zien dat zij in staat met zijn goeie systemen te werken, die toegankelijk zijn voor doven en doofblinden en nauw samengewerkt met de doelgroep, en doven worden daar serieus genomen.
Het is onbegrijpelijk waarom het goed werkende nieuwe digitale systeem vond ook contact niet verder wordt gebruikt. Dat is ook voor doofblinde mensen toegankelijk.
Ook maak ik me zorgen over het toekennen van extra uren. Het UWV heeft nu acht weken de tijd voor de toekenning. In de praktijk werkt dat absoluut niet. Op het gebied van leefuren, waar het UWV absoluut geen ervaring mee heeft, zijn vaak op korte termijn extra uren nodig.
Bemiddeling van tolken is een ander punt, die nu in goede systemen, maar ook met veel persoonlijk inzet van Tolkcontact en Tolknet werkt. Daar heeft UWV geen enkele ervaring mee, en dat zie ik dat grote logge onpersoonlijke apparaat ook niet tot tevredenheid uitvoeren.
Ik pleit dan ook met klem ervoor dat de expertise van Tolkcontact en Tolknet verder wordt gehandhaafd bij de tolkvoorziening in de komende jaren.
M. Köhler