Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein
Reactie
Naam
|
Eureka!Communicatie (mevrouw Erika Zeegers)
|
Plaats
|
amsterdam
|
Datum
|
5 april 2018
|
Vraag1
Heeft u verbeterpunten ten aanzien van de voorgestelde maatregel en is die effectief in het bereiken van het beoogde doel?
Vanuit mijn dertig jaar ervaring als erkend tolk gebarentaal pleit ik zeer voor een uitbesteding van de werkzaamheden door het UWV aan de reeds bestaande organisaties Tolknet en/of Tolkcontact. Beide bedrijven hebben aantoonbare expertise opgebouwd en werken tot tevredenheid van de gebruikers. Mijn ervaringen met het UWV zijn helaas een stuk minder positief: een log werkend apparaat met vaak en veel vertraging, geen of nauwelijks kennis van de doelgroep en miscommunicatie.
Verder heeft Tolknet als voordeel dat tolkgebruikers zelf een aanvraag kunnen plaatsen en tolken zelf kunnen reageren op die aanvraag. Het is uiteindelijk de tolkgebruiker die de keuze van de tolk maakt. Deze mogelijkheid is er bij Tolkcontact niet. Meer regie bij de gebruikers zou pleiten voor een toepassing zoals geschetst door Tolknet.
De wachttijd van 8 weken voor de toekenning van (extra) tolkuren kan in de praktijk tegen de gebruikers en tolken gaan werken. Er zijn nu eenmaal situaties waarbij snel handelen nodig is (ziekenhuis, psychisch welbevinden, huiselijk geweld etc.) en waar zowel de tolkgebruiker als de tolk niet 8 weken op een toekenning kan wachten. Dat gaat nu al veel sneller (bij Tolkcontact) dus waarom die termijn en werkwijze niet overnemen?
Ook door mijn ervaring dat de termijnen bij het UWV nogal eens overschreden worden lijkt me dit een onwenselijke termijn en ook dit zou dus bij voorkeur door het UWV uitbesteed moeten worden. Hiermee wordt inzet van de tolk gewaarborgd.