Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Landgraaf
Datum 16 november 2022

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
Een paar jaar geleden is juist de eigen bijdrage van de WMO niet langer inkomensafhankelijk gemaakt omdat velen wezen op de stapeling van zorgkosten die je als chronisch zieke hebt. Ziek zijn is geen vrijwillige keuze maar iets wat je overkomt en dan heb je ook eigenlijk geen keus in hetgeen je nodig hebt.

Je bent als chronisch zieke al geconfronteerd met het eigen risico wat je elk jaar kwijt bent. De eigen bijdrage voor noodzakelijke en onvermijdelijke hulp. De bijbetaling voor medicatie etc etc etc.

Dat is een hoog bedrag elke maand en nu verzint het kabinet in een tijd waar de kosten al de pan uit rijzen dit weer.
Toevallig is 30.000 euro wel erg in de buurt van de grens waarbij je geen enkel recht meer hebt op zorgtoeslag en dan gaat het met de eigen bijdrage wel erg snel omhoog. Per 1.000 euro belastbaar inkomen € 6,70 extra. Dan betaalt iemand met 33.000 euro belastbaar inkomen al het dubbele aan een eigen bijdrage dan iemand met 30.000 of lager. Dan wordt hij afgetopt bij 66.000 euro. Dus de echt rijke inkomens worden dan weer wat gespaard en het heeft alle schijn ervan dat met name de groep middeninkomens weer zoals zo vaak het kind van de rekening is.

Men doet het ook voorkomen of huishoudelijke hulp alleen iets is voor de ouderen onder ons terwijl ook veel chronisch zieken in de jongere leeftijden hiervan afhankelijk zijn.

Verder heeft men het vaak over de armoedeval. Onder de 30.000 belastbaar heb je vaak netto meer te besteden dan mensen in het middensegment omdat toeslagen bij geen enkele berekening als inkomen wordt gezien en zo kan met een stapeling aan toeslagen al snel iemand meer netto te besteden hebben dan iemand met een hoger belastbaar inkomen. Dan is toch ook de nivellering totaal de verkeerde kant doorgeslagen. Dit voorstel draagt verder bij aan de armoedeval en daar willen wij toch juist vanaf.

Vraag2

Verwacht u dat het wetsvoorstel effect zal hebben op u of uw organisatie, en zo ja, op welke manier? Zijn er effecten van het wetsvoorstel die niet beschreven staan in de toelichting en zo ja, welke zijn dit?
In een tijd waar de krantenkoppen bol staan van dat de 42% van de mensen het allemaal niet meer kunnen betalen gaat de overheid dus de mensen die huishoudelijke hulp hebben via de WMO deze in principe afnemen. Een hulp die je alleen maar krijgt als via het keukentafelgesprek blijkt dat het echt noodzakelijk is. Wederom er is geen sprake van een keuze maar onvermijdelijk. De overheid die mensen langer wil laten thuisblijven ipv verpleeghuizen stelt vanaf 2025 mensen dus voor het blok. Naast verwarmen of eten wordt het ook gaan leven in een vervuild huis of eten.

Zoiets doe je toch niet in beschaafd land.

Vraag3

Welke suggesties en verbeteringen stelt u voor bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
Eigenlijk zeg ik niet doorzetten dit wetsvoorstel. Ziek zijn en huishoudelijk hulp nodig hebben is zoals gezegd geen vrijwillige keuze. een eigen bijdrage past alleen in een systeem waar je je als client de mogelijkeheid hebt om te kiezen zonder dat het gevolgen heeft voor je welbevinden. Wilt u het desondanks toch doorzetten en wil men wat eerlijker zijn met de eigen bijdrage zou men eerder kunnen kijken naar het fenomeen dat je als alleenstaande altijd de € 19,-- eigen bijdrage moet betalen maar iemand die gehuwd is met een partner jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd betaalt niks terwijl er vaak dan sprake is van twee inkomens en zeker een partner jonger dan de pensioenleeftijd arbeid heeft en ook bijdraagt. Verder zou je ook kunnen kijken naar een systeem waarbij de eigen bijdragen in de WLZ gelijk getrokken worden met die van de WMO. Veel mensen zitten nu ook in de WMO jarenlang omdat dezelfde hulp vanuit de WLZ een eigen bijdrage kent die vele malen hoger is. Verder zou bij bepaling van het inkomen niet alleen naar het belastbaar inkomen moeten kijken maar naar het netto besteedbaar inkomen zoals bij de alimentatie wetgeving inclusief andere toeslagen wil je echt spreken van een eerlijkere bijdrage. Verder zou je nog kunnen kijken of noodzakelijke (huishoudelijke) hulp vanwege ziekte of gebrek niet beter onder zorgverzekering kan worden gebracht. Dan zijn de gemeenten van een heleboel rompslomp en keukentafelgesprekken af en kan het weer uniform landelijk geregeld en gereguleerd worden.

Bijlage