Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo
Reactie
Naam
|
2College Cobbenhagenlyceum (drs A.P. van Pelt-Kamphuis)
|
Plaats
|
Tilburg
|
Datum
|
21 maart 2018
|
Vraag1
Ziet u, naast wat er in dit wetsvoorstel wordt geregeld, nog mogelijkheden om leerlingen en ouders goed voor te bereiden op een zo soepel mogelijke doorstroom van vmbo tl en gl naar havo?
Het zou goed zijn om voor alle kernvakken te eisen dat dit op vmbo niveau minimaal met een 6 afgesloten wordt op het examen. Er is hier tenslotte ook geen ruimte in het examen op havo. Daarnaast zou het ook goed zijn om de leerlingen die de overstap gaan maken, voor te bereiden op het inzichtelijke karakter van de vakken op het havo.
Dit is namelijk een erg groot verschil en levert veel problemen op.
De leerlingen die de overstap gaan maken zouden de periode na het examen moeten gaan gebruiken om zich goed voor te bereiden op de havo met een soort aangepast programma gericht op het profiel dat zij gaan volgen.
Vraag2
Kunt u aangeven wat er voor scholen nodig is om de maatregel uit dit wetsvoorstel goed uit te kunnen voeren?
Om leerlingen goed voor te bereiden op de overstap zouden vakdocenten vrij gemaakt moeten kunnen worden om leerlingen te helpen zich goed voor te bereiden. Hiervoor kan de periode na het eindexamen gebruikt worden. Dit betekent dat havo docenten dit zouden moeten gaan verzorgen, zij hebben tenslotte de kennis over wat nodig is voor het havo. Dit kan per school waar een leerling zich aanmeldt, maar kan ook centraal geregeld gaan worden.
Het profiel waarin examen is gedaan op het vmbo zal ook het profiel moeten zijn inclusief de gekozen vakken op het havo.
Vraag3
Om in aanmerking te komen voor een gelijke kans op doorstroom wordt er op dit moment aan gedacht van de vmbo tl- en gl-leerling te verlangen dat deze met succes eindexamen gaat doen in een extra algemeen vormend vak. Dit moet nog nader worden uitgewerkt in een wijziging van het Inrichtingsbesluit WVO. Waarmee moet in dat traject volgens u rekening worden gehouden?
Het begrip met succes is inderdaad zeer vaag. Het kan niet zo zijn dat als een leerling slaagt met een 5 voor dit extra vak het dan geldt als succes, omdat hij tenslotte geslaagd is. Het zal dus minimaal een 5,5 moeten zijn. Het vak zal tevens onderdeel moeten gaan uitmaken van het profiel dat de leerling kiest. Dus indien het extra vak bijvoorbeeld een taal is zal dat betreffende vak ook gekozen moeten worden in het profiel op het havo.
Bijlage