Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 10 april 2025 |
Vraag1
U kunt via deze website reageren op het gehele wetsvoorstel en de toelichting. Daarbij heeft SZW een aantal specifieke vragen aan werkgevers:- Kunt u aangeven wat de verwachtte impact zal zijn van de naleving van de maatregelen, in het bijzonder in het eerste jaar na inwerkingtreding? In welke mate behoeft bijvoorbeeld uw bedrijfsvoering aanpassing om aan de nieuwe regels te kunnen voldoen?
- Kunt u in het bijzonder aangeven wat de verwachte impact is van de rapportageverplichting voor werkgevers die voor het eerst moeten rapporteren over het jaar 2026? Dit betreft werkgevers met 150 werknemers of meer.
- Het ministerie van SZW werkt aan voorlichting over de maatregelen uit het wetsvoorstel en aan ondersteuning voor werkgevers bij het voldoen aan de maatregelen. Kunt u aangeven voor welke maatregelen een ondersteuningsbehoefte bestaat en waar deze ondersteuning uit zou kunnen bestaan?
Ambtenaren en rechters zijn in dienst middels een aanstellingsbesluit. Hierin wordt ook de salarisschaal van de werknemer vastgesteld. Dit is een besluit. Een aanstellingsbesluit heeft vaak al formele rechtskracht op het moment dat de discriminatie wordt vastgesteld, vaak pas na een aantal jaren, wanneer er nieuwe informatie of vergelijkingen met maatmannen naar boven komen.
Kan in het wetsvoorstel of de toelichting expliciet worden opgenomen dat de richtlijn verplicht (of dat hieruit voortvloeit) dat aanstellingsbesluiten moeten worden herroepen als discriminatie wordt vastgesteld, ook als deze besluiten al formele rechtskracht hebben. Dit zou voorkomen dat ambtenaren en bv rechters zonder compensatie blijven en hen in staat stellen hun schaal te corrigeren, zelfs met terugwerkende kracht.
Zonder dergelijke verduidelijking zou de toepassing van de leer van de formele rechtskracht kunnen leiden tot een situatie waarin ambtenaren en rechters nooit compensatie kunnen ontvangen nadat discriminatie is vastgesteld. Ook zou het niet mogelijk zijn om hun schaal te herzien op basis van gelijke behandeling met maatmannen, zelfs niet met terugwerkende kracht. Hiermee zou het nuttig effect van de richtlijn niet gewaarborgd zijn. Daarbij zou het nationale recht in dit geval ertoe leiden dat deze groep haar fundamentele rechten niet kan effectueren. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Het expliciet opschrijven zal ook procedures hierover voorkomen.
Daar komt bij dat (eerlijk) loon van rechters van belang is in het kader van het waarborgen van de rechterlijke onafhankelijkheid.