Wet lokaal spoor
Reactie
Naam
|
GVB (W. Lagendijk)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
30 juli 2010
|
Vraag1
Acht u de regelgeving volledig of ontbreken er essentiële onderdelen?
Volgens GVB ontbreken de volgende onderdelen:
- De overgangsregeling
- De rollen van verschillende partijen (vervoerder, decentrale overheid, eigenaar, beheerder, onderhoudspartij en toezichthouder), hun kennis en hun onderlinge samenhang
- Verantwoordelijkheidstelling over het geheel te weten materieel, infrastructuur, stations, haltes, beheer, onderhoud en exploitatie
- Relaties naar KLPD wegenverkeerswet, Arbeidsinspectie, etc.
- Wijze waarop en door wie veiligheidsdoelstellingen worden vastgesteld, bewaakt en geëvalueerd.
Volgens GVB zijn de volgende onderdelen onvolledig:
- Het minimumniveau van kennis, kunde en ervaring van de toezichthouder
- De onafhankelijkheid van de toezichthouder wordt onvoldoende gedefinieerd
Vraag2
Voorziet u problemen bij de uitvoering van de voorgestelde wet- en regelgeving?
- GVB kan zich niet vinden in de wijze waarop in dit concept het toezicht geregeld is en ziet hier grote veiligheidsrisico’s. Het veiligheidszorgsysteem is een middel om aan te tonen dat de veiligheid wordt verbeterd en dat wordt voldaan aan opgelegde veiligheidseisen. Duidelijk veiligheidsdoelen ontbreken.
- Bij een Europese aanbesteding kan veiligheidservaring integraal meegenomen worden als gebruikt gemaakt wordt van Europese normen, regelgeving en richtlijnen.
- Bij een Europese aanbesteding kan een aanvaardbaar veiligheidsniveau alleen bereikt worden door het stellen van goede veiligheidsdoelen en minimum eisen.
- Het invoeren van een Veiligheidsmanagementsysteem kost veel tijd en daarmee geld. Investeren in veiligheid kost geld en zal bewust in de gunningcriteria en geldstromen moeten worden meegenomen. Daarnaast zullen, indien een nieuwe vervoerder de concessie gegund krijgt, de veiligheidsmanagementsystemen opnieuw op elkaar afgestemd moeten worden. Het afstemmen van goed werkende veiligheidsmanagementsystemen kost al snel 2 jaar.
- GVB voorziet juridische, organisatorische en financiële problemen in de overgang van de huidige naar de nieuwe situatie door de onduidelijke verantwoordelijkheidsstelling, beperkte of geen ervaring bij de toezichthouders en het stellen van andere veiligheidsdoelen en minimum eisen.
- In Amsterdam zijn nieuwe projecten aanbesteed of in uitvoering. Deze zullen niet eenvoudig en vaak met aanzienlijke kosten aan de nieuwe wetgeving of andere interpretaties van de wetgeving kunnen worden aangepast.
Vraag3
Welke inhoudelijke of tekstuele opmerkingen heeft u op de conceptteksten?
Wettelijke minimumeisen aan functionarissen ontbreken.
Art. 15 In lid 1 sub d staat dat het hinderen van verkeer op de spoorweg verboden wordt. In sommige gevallen is dit echter niet te voorkomen wanneer een voertuig op de openbare weg rijdt.
Artikel 23 gaat blijkens de toelichting over alle soorten lokaalspoor behalve tram. Dit blijkt niet duidelijk uit de concept wetstekst en maakt het daarmee onduidelijk.
Bepalingen over zichtlijnen bij overwegen ontbreken.
Bijlage