Wet lokaal spoor
Reactie
Naam
|
RET (drs H de Lange)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
8 juli 2010
|
Vraag1
Acht u de regelgeving volledig of ontbreken er essentiële onderdelen?
De regelgeving is op punten te gedetaileerd (bv over de rol van de verkeersleiding en dat is niet handig als je geen verschil wenst te maken tussen tram en metro bij voorbeeld) en op andere punten te vaag. Zo wordt het meterieel meegenomen in het vms van de vervoerder. Dat is niet toekomstvast en niet transparant. Een gemiste kans is de invoering van een nationaal tramrijbewijs en de invoering van keuringseisen voor rijdend personeel (medische en psychisch). Waarom busschauffeurs streng medisch keuren en trambestuurders niet?
Vraag2
Voorziet u problemen bij de uitvoering van de voorgestelde wet- en regelgeving?
Ja. Het vrij maken van de keus voor een toezichthouder leidt tot chaos en ontneemt Nederland de mogelijkheden van een lerende veiligheidscultuur. Het huidige IVW borgt op efficiente wijze kennisuitwisseling over veiligheid tussen de bedrijven. Marktpartijen gaan dat niet doen tenzij zij er vorstelijk voor worden betaald. De lokale railsystemen zullen daardoor niet veiliger meer worden. Oplossing: beleg in de wet dat IVW het toezicht doet op alle openbare railsystemen.
Vraag3
Welke inhoudelijke of tekstuele opmerkingen heeft u op de conceptteksten?
Zie bijgevoegd document.
Bijlage