Wet NLQF

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 25 oktober 2022

Vraag1

Wilt u reageren op wetsvoorstel NLQF? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
VNO-NCW en MKB-Nederland zijn verheugd dat de totstandkoming van deze wet eindelijk wordt opgepakt. Het NLQF is belangrijk voor de waardering van de non formele opleidingen en verschaft inzicht aan werknemers maar vooral werkgevers in het niveau van de opleiding. I.p.v. het volgen van gehele opleidingen in het kader van een LLO voor werkenden worden onderdelen van opleidingen en kortere scholingstrajecten steeds belangrijker. Dit is kosten- en tijdsefficiënt en motiverender.

Vraag2

De leeruitkomsten (kwalificaties) van formele en non-formele opleidingen krijgen allebei een NLQF-niveau op de schaal van 1 tot 8. Bij die inschaling wordt alleen naar de leeruitkomsten gekeken. Daarom zegt die inschaling weinig tot niets over de kwaliteit en omvang van de opleiding. Voor formele opleidingen gelden bijvoorbeeld wettelijke kwaliteitseisen, zoals gekwalificeerd personeel en eisen aan de grootte en duur van de opleiding. Voor non-formele opleidingen gelden die wettelijke kwaliteitseisen niet. Wat niet betekent dat ze minder zouden zijn. Een diploma van een formele opleiding kan recht geven op doorstroming naar vervolgonderwijs. Dat geldt nooit voor een non-formele opleiding op datzelfde NLQF-niveau. Dus formele en non-formele opleidingen met eenzelfde NLQF-niveau zijn niet per se vergelijkbaar qua kwaliteit en omvang.

Heeft u een idee hoe we in de communicatie duidelijk kunnen maken dat de NLQF-inschaling van non-formele kwalificaties niet betekent dat die non-formele opleiding qua inhoud en omvang gelijk is aan een formele opleiding van datzelfde NLQF-niveau?
In de communicatie moet duidelijk zijn dat NLQF-inschaling geen oordeel verbindt aan de hoeveelheid of inhoud van de leerdoelen van een opleiding, maar het niveau van leeruitkomsten inschaalt. Dit moet duidelijk worden uitgelegd. Klanten en afnemers van de opleidingen zijn voor non-formele opleidingen sturend waar het gaat om inhoud en omvang. Die mogelijkheid tot maatwerk is belangrijk en het kenmerk van non-formele opleidingen.

Vraag3

De procedure van inschaling van een non-formele opleiding bestaat uit twee stappen: validiteit en inschaling. Omdat er bij de validiteitstoets ook wordt gekeken naar de kwaliteit van de werkprocessen van de examinering ontstaat wel eens het beeld dat het NLQF een kwaliteitslabel is.
Heeft u een idee hoe we in de communicatie duidelijk kunnen maken dat de NLQF-inschaling geen kwaliteitsoordeel of -keurmerk over de opleiding is?
Zowel van aanbieders die een opleiding laten inschalen als van gebruikers mag verwacht worden dat zij zich verdiepen in wat Het NLQF wel en niet is. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Wel moet dit duidelijk gecommuniceerd worden.

Een vraagstuk dat we hier aan willen kaarten is of het voor de private markt wenselijk is dat er maar 1 partij exclusief door de overheid in de vorm van een ZBO wordt aangewezen om de validering te mogen uitvoeren en daarmee ook prijsbepalend worden voor deze inschalingen?