Wet NLQF

Reactie

Naam FME (drs j.c. Ackermann)
Plaats Zoetermeer
Datum 10 oktober 2022

Vraag1

Wilt u reageren op wetsvoorstel NLQF? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
FME (ondernemersvereniging voor de technologische industrie (onze bedrijven vertegenwoordigen ca. 220.000 mdw) is zeer verheugd met deze wetgeveving. Het zorgt voor transparantie in het aanbod van het non formele onderwijs. Deze kwalificaties hebben een Europese niveauaanduiding hebben, waardoor zij zowel in NL als buiten de grenzen meer waarde krijgen voor onze bedrijven en medewerkers. De belangrijkste voordelen voor onze bedrijven:

- Flexibiliteit (zeker tov onderwijswetgeving en –systemen)
- Snelheid
- Kwaliteitsborging (mn examinering en de dekking van de kwalificatie door het examen)
- Bedrijven en mdw hebben meestal geen behoefte aan hele diploma’s, maar gericht aanleren van skills op geborgd niveau (o.a. kennis, verantwoordelijkheid & zelfstandigheid, probleemoplossende en informatievaardigheden)
- automatische koppeling aan de STAP regeling
- We zijn bezig met de ontwikkeling van een skillspaspoort voor de sector. Deze opleidingen kunnen direct opgenomen worden in dit paspoort.

Inmiddels maakt onze vereniging bedrijfstakscholen dankbaar gebruikt van het NLQF. Er zijn 12 modules ingeschaald, bijvoorbeeld module lasrobotprogrammeur en CNC Draaien. Dit wordt ondersteund door ons O&O fonds.

Vraag2

De leeruitkomsten (kwalificaties) van formele en non-formele opleidingen krijgen allebei een NLQF-niveau op de schaal van 1 tot 8. Bij die inschaling wordt alleen naar de leeruitkomsten gekeken. Daarom zegt die inschaling weinig tot niets over de kwaliteit en omvang van de opleiding. Voor formele opleidingen gelden bijvoorbeeld wettelijke kwaliteitseisen, zoals gekwalificeerd personeel en eisen aan de grootte en duur van de opleiding. Voor non-formele opleidingen gelden die wettelijke kwaliteitseisen niet. Wat niet betekent dat ze minder zouden zijn. Een diploma van een formele opleiding kan recht geven op doorstroming naar vervolgonderwijs. Dat geldt nooit voor een non-formele opleiding op datzelfde NLQF-niveau. Dus formele en non-formele opleidingen met eenzelfde NLQF-niveau zijn niet per se vergelijkbaar qua kwaliteit en omvang.

Heeft u een idee hoe we in de communicatie duidelijk kunnen maken dat de NLQF-inschaling van non-formele kwalificaties niet betekent dat die non-formele opleiding qua inhoud en omvang gelijk is aan een formele opleiding van datzelfde NLQF-niveau?
Blijven uitleggen hoe het zit tot iedereen het snapt. Zo moeilijk is het niet.

Vraag3

De procedure van inschaling van een non-formele opleiding bestaat uit twee stappen: validiteit en inschaling. Omdat er bij de validiteitstoets ook wordt gekeken naar de kwaliteit van de werkprocessen van de examinering ontstaat wel eens het beeld dat het NLQF een kwaliteitslabel is.
Heeft u een idee hoe we in de communicatie duidelijk kunnen maken dat de NLQF-inschaling geen kwaliteitsoordeel of -keurmerk over de opleiding is?
idem. Laat duidelijker zien wat het NLQF wel en niet doet.