Wet invoering associate degree-opleiding
Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 22-07-2016 |
---|---|
Einddatum consultatie | 02-09-2016 |
Status | Resultaat gepubliceerd |
Type consultatie | Wet |
Organisatie | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Onderwerpen | Hoger onderwijs |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd nadat de consultatie is gesloten. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
Doel van de regeling
Het doel van de wetswijziging is het wettelijk verankeren van de associate degree als zelfstandige opleiding
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
- Concept regeling
Wetsvoorstel invoering associate degree
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Alle personen c.q. rechtspersonen die in Nederland een associate degree volgen, aanbieden, mede-verzorgen of dit mogelijk in de toekomst gaan doen.
Verwachte effecten van de regeling
Door de wetswijziging kan de zelfstandige associate degree-opleiding een eigen profiel aannemen. Dit kan bijvoorbeeld middels een aparte organisatorische setting, een eigen pedagogisch concept, een eigen arbeidsmarktprofiel en eventueel een eigen huisvesting. Hiermee kan de associate degree een sterke en aantrekkelijke opleidingsvorm worden en een verrijking van het onderwijsaanbod. Associate degree-studenten moeten voldoen aan de vooropleidingseisen en, wanneer bij ministeriële regeling bepaald, aan de nadere vooropleidingseisen en aanvullende eisen. Studenten die een associate degree-opleiding hebben afgerond, behouden de mogelijkheid in te stromen in een hbo-bacheloropleiding.
Doel van de consultatie
Het informeren van instellingen, studenten en werkgevers en hen de mogelijkheid bieden op dit voornemen tot wet te reageren en zo de regelgeving kwalitatief te verbeteren.
Een belangrijk doel van het bijtijds informeren van instellingen is ook, dat zij rekening kunnen houden met de nieuwe regels en hierop kunnen anticiperen
Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd
Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de memorie van toelichting mag worden gereageerd.