Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers
Reactie
Naam
|
Enkwest Opleiding & Advies B.V. (J.A Wielink)
|
Plaats
|
Apeldoorn
|
Datum
|
17 oktober 2023
|
Vraag1
Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Het zoeken van werk in alle bedrijven vallen onder de 'holding' (holdingstructuur) wordt blijkbaar losgelaten. Er wordt enkel naar de grootte van de werkgever gekeken waar de betreffende werknemer ziek is geworden.
Er staat dat UWV de Werkwijzer Poortwachter zal gaan aanpassen. UWV heeft op haar website staan dat de Werkwijzer Poortwachter niet meer wordt aangepast en dat werkgevers het nieuws moeten volgen via de nieuwsbrieven. Ik pleit voor aanpassing van de Werkwijzer en zie dit graag als verplichte actie opgenomen in dit soort wetswijzigingen. Anders is het zoeken naar de juiste weg voor werkgevers/werknemers een doolhof.
Er is een rol voor Arbodiensten en/of verzuimverzekeraars weggelegd, met name in de communicatie. Maar ook in de uitvoering van de verzuimbegeleiding zal een Arbodienst een rol vervullen. Dit houdt dan wel in dat een Arbodienst moet weten in welke werkgeversgrootte hun klant (de werkgever) is ingeschaald. Dit betekent dat een Arbodienst van iedere klant aan het begin van ieder jaar de beschikking Whk moet ontvangen en dit moet registreren. Anders kan er ook geen koppeling gemaakt worden met bijv. documenten zoals Plan van Aanpak. Dit is een administratieve last die niet is meegenomen in dit wetsvoorstel.
Krijgt de toets van UWV of spoor 1 mag worden afgesloten de status van een Deskundigenoordeel?
Welke rol speelt een verzekeringsarts in dit wetsvoorstel? In de memorie van toelichting staat dat een besparing op de inzet van verzekeringsartsen wel beschreven, maar krijgt verder geen duiding. Dit is van belang vanwege de beperkte capaciteit van verzekeringsartsen.