Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Apeldoorn
Datum 20 oktober 2023

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
De termijn van de loondoorbetalingsverplichting (Wet verlenging Loondoorbetalingsverplichting bij Ziekte) is destijds met de invoering van deze wet verlengd van 52 naar 104 weken omdat de werkgevers de termijn van 52 weken te kort vonden.

Uit de kennissynthese Re-integratie tweede spoor (Regioplan 11 februari 2021) blijkt dat jaarlijks 20.000 tot 25.000 tweede spoor trajecten plaatsvinden. Als deze gegevens worden gekoppeld aan de geschatte verzuimtrajecten op jaarbasis zal dit neerkomen op 6,5% van alle verzuimtrajecten. De kans dat een werknemer op het tweede spoor belandt is niet heel groot. Uit onderzoek blijkt dat 37% van de werknemers die een tweede spoor traject weer aan het werk komt. Daarvan komt iets minder dan de helft weer aan het werk bij de eigen werkgever. Het gaat dus om ongeveer 1% van de gevallen.

In het kader van de genoemde kennissynthese zijn naast onderzoeken ook interviews gehouden. Uit deze interviews blijkt dat het percentage werknemers dat vanuit het tweede spoor werk hervat, hetzij bij de eigen werkgever , hetzij bij een andere werkgever, ongeveer 30-40% bedraagt.

Interessant zijn de eerste resultaten van het onderzoek door het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC) naar het effect van vroegtijdig arbeidsdeskundig handelen:
De eerste fase van het onderzoek van het Impact Centre Erasmus en het AKC is inmiddels afgerond. Dit bestond uit literatuuronderzoek en gesprekken met arbeidsdeskundigen en andere experts. De eerste bevindingen van het pilotonderzoek, Fase II, laten zien dat het relatief laat vaststellen van de belastbaarheid een belemmering vormt voor het eerder inzetten van arbeidsdeskundigen. Conform de Wet Verbetering Poortwachter wordt de belastbaarheid van verzuimende medewerkers na circa 1 jaar vastgesteld door de bedrijfsarts aan de hand van een FML. Arbeidsdeskundigen geven echter aan dat er in de eerste maanden van het verzuim vaak wel arbeidsmogelijkheden zijn. Ondanks dat de belastbaarheid zich vaak nog ontwikkelt tijdens het eerste verzuimjaar.

De voorgenomen wetswijziging zal niet leiden tot een hogere plaatsing in het tweede spoor, de arbeidsmogelijkheden bij de eigen werkgever worden gemist, de kosten van de re-integratie zullen toenemen, er zal discussie ontstaan over de rechtspositie van de werknemer, meer transitievergoedingen. Kortom, het zal er niet gemakkelijker op worden.