Wetswijziging Wet luchtvaart voor Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Sassenheim
Datum 9 november 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties voor de wetswijziging en/of de toelichting?
Ik word In Sassenheim op ruim 20 Km van Schiphol dagelijks gestoord in mijn slaap en de hele dag zowel bij wind uit de zuid hoek en de noordhoek geconfronteerd met de geluidsterreur van Schiphol .Op sommige dagen meer dan 500 vliegtuigen per dag Dit is mede een gevolg van de besluiten aan de Aalders tafel waar de gemeente Teylingen geen enkele inspraak heeft gehad met het vast stellen van de preferente banen en het hieruit voortvloeiende waterbed effect . Als individuele burger kan je geen klacht indienen tegen deze overlast behalve bij BAS een organisatie die niets met je klachten doet en onderdeel is van de Schiphol organisatie .
De voormalige interim voorzitter van de BRS de heer van Geel verwoorde het als volgt:

BRS zienswijze Luchthavenverkeerbesluit (LVB-1) d.d. 26 maart 2021 interim voorzitter van Geel :
“Er is geen helder juridisch kader waarop bewoners zich kunnen beroepen als hun individuele leefomstandigheden negatief worden beïnvloed. […] “
“Het is denkbaar dat er door een toename van het vliegverkeer of door een cumulatie van geluid situaties ontstaan die niet langer als leefbaar kunnen worden aangemerkt. De rijksoverheid dient te erkennen dat er zulke situaties kunnen ontstaan.”
“Daarnaast verdienen de omwonenden een helder antwoord van de rijksoverheid op de volgende vragen: welke basis leefkwaliteit hanteert de rijksoverheid als norm (normstelling), voldoet de leefsituatie van omwonenden hier ook inderdaad aan (monitoring), waarop kunnen de betreffende omwonenden aanspraak maken indien hun leefsituatie hier niet aan voldoet (wat) en waar kunnen zij zich daarvoor melden (hoe)? “
“Alle thans geldende en voorziene regels en normen laten de omwonenden op dit punt met lege handen staan. Dit jaagt de maatschappelijke onzekerheid en onvrede in de nabije omgeving van Schiphol aan.”

De beoogde opvolger van de BRS de MRS im de huidige opzet zal dit niet oplossen . Er zal dus een organisatie moeten komen die expertise, slag kracht en bevoegdheden krijgt die duidelijke normen hanteert zoals aangegeven door de WHO en er voor zorgt dat er een netwerk van meetpunten komt op die punten waar mensen overlast en milieu belasting ondervinden . Geen Poolse landdag praatclub met allerlei belangorganisaties die het nooit met elkaar eens worden.
Ook het berekenen van overlast moet stoppen , meten is weten !
En luister eens naar bewoners , zie oa de verhalen op vliegherrie ; onze leefkwaliteit is in het geding !