Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

Reactie

Naam Koninklijke Binnenvaart Nederland (H. Schreuders)
Plaats Zwijndrecht
Datum 30 augustus 2023

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Namens leden van onze branchevereniging willen wij graag reageren op het wetsvoorstel Wet Verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

Een deel van de binnenvaartsector is het personenvervoer. Deze diverse groep van binnenvaartondernemers is grotendeels in de periode van mei tot oktober actief en verzorgt dan rondvaarten, veerdiensten en ander personenvervoer met een toeristisch karakter.
Binnen het wetsvoorstel zijn 2 elementen die het voor deze sector haast onmogelijk maken om hun huidige activiteiten voort te zetten: het verdwijnen van het 0 uren of oproep contract en de aanpassing in de ketenregeling.

De bemanning van deze schepen varen hobby matig en zijn niet op zoek naar een vast arbeidspatroon. Zij zoeken flexibiliteit in hun inzet, zodat een goede combinatie van werk en privé voor hen mogelijk is. Door hen nu te verplichten een van te voren afgesproken aantal uren te laten werken en hier niet de flexibiliteit te bieden die zij zoeken bestaat de mogelijkheid dat voor vorm van toeristisch vervoer deze ervaren mensen, die dit uit liefde voor de omgeving en het varen niet langer inzetbaar zijn. Het vinden van nieuw bemanning is momenteel al niet eenvoudig maar zal niet eenvoudiger worden. Hierdoor zullen er ondernemingen verdwijnen.

Daarnaast is een aanpassing in de ketenregeling een tweede beperking voor deze ondernemers. Het werk kan worden gezien als seizoenswerk, met name in de periode van mei tot oktober. De binnenvaart sector kent geen CAO , waardoor geen afspraken gemaakt kunnen worden om af te wijken van deze ketenregeling van 5 jaar. Het behoud voor de huidige ketenregeling te aanzien van seizoenswerk is voor deze sector van groot belang.

Graag willen wij aandacht vragen voor de groep werknemers, die graag met behoud van flexibiliteit hun eigen inzet willen bepalen gedurende het seizoen en de groep werkgevers in het personenvervoer, waarvoor de nieuwe ketenregeling voor onwerkbare situaties zorgt.
De combinatie van vaste uren en vaste contracten zal voor zowel werknemer als werkgever in dit geval meer belemmeringen opleveren.