Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 22 september 2023 |
Vraag1
Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.
1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
Met het oog op de zero-emissiezones staan ondernemers met vrachtvervoer voor grote uitdagingen. Graag wil ONL voor Ondernemers aandacht vragen voor onderstaande punten bij het wijzigen van de AanZET regeling:
• Budget per vrachtwagen niet omlaag brengen
Er is grote belangstelling vanuit ondernemers voor de AanZET subsidie. Nu er minder subsidie per vrachtauto gegeven gaat worden, heeft de ondernemer nog hogere kosten. Ondernemers zijn bereid te investeren in duurzaam vervoer, maar onrendabele investeringen zijn maar binnen een bepaalde marge mogelijk. De vorige subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen waren eigenlijk al niet toereikend voor veel ondernemers. ONL dringt er daarom op aan om het totale budget van de AanZET subsidie te verhogen en het budget per vrachtwagen op zijn minst hetzelfde te houden.
In de tekst van de internetconsultatie en de IAK beantwoording staat dat in 2030 20.000 van de 150.000 Nederlandse vrachtwagens emissieloos zullen zijn en er 12.000 vrachtwagens nodig zijn om zero-emissiezones te bevoorraden, die per 2025 in gaan. Het is lastig garanderen dat de AanZET subsidie ook specifiek terecht komt bij ondernemers die zero-emissiezones bevoorraden. Er zijn dus ontheffingen nodig voor zero-emissiezones. Ontheffingen voor ondernemers die nog niet kunnen verduurzamen, maar voor hun bedrijf wel de zero-emissiezone in moeten.
Met betrekking tot de aanvraag- en lotingprocedure, wil ONL benadrukken dat het beter verdelen van de subsidie onder verschillende bedrijven prettig is. Sommige ondernemers hebben namelijk vorige keren helemaal geen subsidie kunnen ontvangen.
• Bied inzicht in verloop TCO
Om ondernemers te helpen bij hun afweging voor emissieloos vervoer is inzicht in het verloop van de Total Cost of Ownership (TCO) belangrijk. Kan het verloop van de TCO van de komende jaren gedeeld worden bij de AanZET aanvraag en daarbij vergeleken worden met de TCO van fossiel vervoer? Ook kunnen bij de aanvraag andere fiscale regelingen (MIA of aftrekpost onder de inkomstenbelasting) benoemd worden. Dit kan de aanschaf van elektrisch vervoer aantrekkelijker maken. Daarnaast dringt ONL aan op aantrekkelijke autobelastingen voor elektrisch vervoer, zoals een (gewichts)korting op de autorijtuigenbelasting of tijdelijk geen autorijtuigenbelasting (MRB).